Selasa, 17 Februari 2009


Saya ada mendengar kata al-Ghazali, orang yang paling baik ialah, apabila kita melihatnya, kita akan teringatkan Allah. Kita akan berasa malu untuk melakukan maksiat di hadapannya. Kita akan berasa kuat jika berada di sampingnya. Kita akan terasa termotivasi olehnya.

“Naqib, saya berasa malu sekali untuk mengadakan usrah. Saya sendiri merupakan pelaku maksiat, bagaimana mungkin saya untuk mentarbiah orang yang jauh lebih banik berbanding saya,” saya mengadu hal kelemahan saya kepada Nasih Ulwan. Suda lama tidak bertemu dengan beliau, saya berasa berada di lembah kerinduan yang amat. Berkali-kali saya mendakapnya erat, mengucup tangannya dan sehingga sekarang, saya tidak melepaskan tangannya.

“Nak, ceritakan kepada kami semua, bagaimana pengembaraanmu bersama al-Sya’rawi baru-baru ini,” kata naqib meminta saya menceritakan pengalaman bersama al-Sya’rawi. Saya tunduk malu. Khalid Hudhaibi yang berkebetulan singgah menziarahi naqib turut ada di situ. Saya berasa malu amat untuk menceritakan kisah saya sedangkan saya sendiri dalam lautan kemaksiatan.



“Naqib, saya dibawa guru mengembara ke pelbagai tempat. Apa yang menyedihkan saya tidak diterima untuk berada dalam majlis muhasabah yang mulia bersama al-Ghazali. Itu yang menyedihkan saya. Apapun, pengalaman menatap wajah al-Ghazali sangat menggembirakan. Renungan matanya tajam. Wajahnya serius namun kaya dengan kelembutan. Ia sentiasa tampak macam berfikir,” saya menceritakan ringkas sahaja.

Jika kita ingin menjadi orang yang terikat dengan Allah, maka hendaklah kita berguru dengan orang kaya jiwanya selain kita bersahabat dengan orang yang mulia. Guru yang mulia akan menuntuni kita sedangkan rakan yang baik akan memimpin kita.

Pesan Ibn Ataillah, “Tanamlah kewujudanmu dalam bumi yang terpencil “. Jangan cerita dan tunjukkan kelebihan dan amal kita di hadapan orang lain. Sembunyikan dan sorokkan. Biarlah Allah sahaja yang menilai segala amal kita kerana kita langsung tidak berharap kepada manusia.

“Anakku, sudahkah engkau membaca buku-buku berkaitan kejatuhan tamadun Islam?” Tanya naqib kepada saya. Saya mengangguk. Serta-merta, air mata saya mengalir tanpa mampu disekat, “Guru, baru saya tahu betapa korupnya pemerintahan Islam zaman dahulu. Mereka membenci dan menyeksa ulama yang tidak sebulu dengan mereka,” kata saya bagaikan merintih.

“Anakku yang dikasihi,” Khalid al-Hudhaibi mencelah. “Jangan hanya dilihat khalifah yang zalim sedangkan matamu terpejam daripada melihat keluhuran Umar Abdul Aziz. Bolehkah engkau ceritakan kepada kami apakah kebaikan Umar yang dimuliakan Allah?” pinta beliau kepada saya. Saya mula berasa kemesraan dengan anak kepada Mursyid Ikhwan keenam itu.

Umar sentiasa menangis dalam sujudnya di waktu malam. Baginda senitasa bersama ulama dan bermuhasabah. Muhasabah yang pedih adalah muhasabah yang berkesan dan mujarab, bagaikan ubat yang pahit. Umar pembela rakyat. Baginda lebih rela susah asalkan dapat memastikan kesenangan adalah milik rakyat.

Saya berasa malu yang amat. Telah lama mata ini tidak menangis. Telah lama hati ini tidak khusyu’. Sudah lama saya kemarau sentuhan rabbani yang membuatkan saya terfana’ dan terbukam dengan kekuatan Allah.

Al-Quran jarang saya sentuh. Zikir jarang saya ungkapkan. Bagaimana Islam akan bangkit di tangan orang yang selemah saya? Bagaimana Islam akan mulia di tangan orang sehina saya?

Lalu saya terkedu dan tidak mampu untuk meneruskan kata. Naqib memeluk saya dengan erat sekali kemudiannya.












0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE