Rabu, 25 Julai 2007

'Dedahkan Jenayah Peperangan-Jenayahkan Perang



Oleh:Mohd Dzul Khairi Bin Mohd Noor

Saya merujuk kepada Persidangan Antarabangsa 'Dedahkan Jenayah Peperangan-Jenayahkan Perang' pada 7 Februari baru-baru ini yang telah sebulat suara menubuhkan Suruhanjaya Jenayah Perang Kuala Lumpur anjuran Pertubuhan Keamanan Sejagat Perdana di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sebagai satu inisiatif yang amat berjaya. Tahniah diucapkan kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad yang telah berjaya mempengerusikan persidangan seperti ini.

Walaupun ia masih di peringkat permulaan, namun usaha yang bermakna ini wajar diberi perhatian sewajarnya oleh pelbagai pihak. Suruhanjaya tersebut akan berfungsi selaku badan yang akan meneliti dakwaan jenayah yang dilakukan oleh tiga pemimpin utama iaitu Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush, Perdana Menteri Britian, Tony Blair dan Perdana Menteri Australia, John Howard setelah menerima petisyen dari mangsa perang.

Manakala berhubung dengan pihak Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur yang kini masih lagi di peringkat penajaan, penelitian terhadap setiap dakwaan akan dibuat dan kemudian akan membuat keputusan sama ada ketiga-tiga pemimpin itu bersalah atau tidak. Walaupun tidak ada tindakan undang-undang yang akan dikenakan tetapi pandangan tribunal itu boleh mempengaruhi masyarakat dunia. Menurut Tun Dr. Mahathir Mohamad, sekiranya suruhanjaya mendapati terdapat kes prima facie atas dakwaan itu, pihaknya akan menyerahkan kepada pihak tribunal tersebut.
Berdasarkan dengan asas itu, diharapkan penubuhan tribunal ini adalah sejajar dengan peruntukan undang-undang negara dan antarabangsa. Manakala pandangannya dihormati dan tidak dipertikaikan oleh mana-mana pihak lantaran terdapat autoriti yang tersendiri. Suruhanjaya diketuai Tun Dr. Mahathir bersama lima anggota lain iaitu peguam Datuk Dr. Yaacob Hussain Merican; bekas Presiden Persatuan Peguam Malaysia, Musa Ismail; Profesor Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof. Dr. Mohd. Akram Shair Mohamed dan Profesor Undang-Undang Universiti Malaya, Prof. Gurdial Singh Nijar.
Manakala tribunal pula dianggotai sembilan pakar perundangan dengan dipengerusikan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Malaysia, Datuk Abdul Kadir Sulaiman. Anggota yang lain adalah peguam Tunku Datuk Dr. Sofiah Jewa; bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd. Saari Yusoff; Profesor Undang-Undang Universiti Teknologi Mara, Prof. Shad Faruqi dan peguam Mohamad Ariff Md. Yusof. Turut menganggotai tribunal itu ialah peguam Mohd. Noor Yahya; peguam Datuk Abu Mansor Ali; pakar perundangan, Prof. Francis A. Boyle dan peguam Prof. Salleh Buang.
Dalam pada itu, beberapa mangsa perang antaranya dari Iraq, Palestin, Afghanistan dan Lebanon telah menyerahkan patisyen kepada suruhanjaya untuk diteliti oleh suruhanjaya sebelum diserahkan kepada pihak tribunal. Suruhanjaya tersebut juga telah mendengar sembilan pertuduhan terhadap ketiga-tiga pemimpin tersebut berkaitan penderitaan yang ditanggung rakyat Iraq, Lebanon dan Palestin. Di samping tiga negara tersebut, suruhanjaya itu juga turut akan menerima aduan atau dakwaan dari seluruh negara berkaitan kekejaman tersebut.
Berhubung dengan hal ini, saya selaku mahasiswa Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya yang turut menghadiri persidangan tersebut mencadangkan agar diadakan persidangan seperti ini atau seumpamanya di IPT khususnya Universiti Malaya agar kesedaran berkaitan jenayah perang ini akan dapat disemai di dalam hati sanubari mahasiswa yang rata-ratanya akan menyambung perjuangan negara tercinta. Justeru, diharapkan terdapat pihak yang berautoriti yang akan menjemput Tun Dr. Mahatir yang mengetuai suruhanjaya tersebut dan Perdana Menteri Malaysia selaku pengerusi OIC untuk menjelaskan perihal jenayah perang tersebut di hadapan pelajar IPT khususnya UM kelak.
Harapan yang diutarakan ini adalah hasil daripada rasa teruja saya yang berpeluang menghadiri persidangan tersebut di PWTC baru-baru ini. Peluang ini sekaligus memberi idea kepada saya agar dapat diusahakan satu persidangan seumpama ini di Institut Pengajian Tinggi (IPT). Mudah-mudahan segala usaha yang dilakukan dan yang sedang diusahakan ini akan memberi pulangan berharga dan bermakna kepada seluruh umat manusia yang inginkan keamanan, kesejahteraan, keadilan dan kedaulatan kebenaran di muka bumi ini.

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE