Isnin, 19 Mei 2008


Saya selalu katakan kepada teman-teman tentang dua fenomena malu yang sedang melanda ummah pada masa sekarang. Fenomena malu untuk mengaku diri sebagai ahli Umno selepas kekalahan teruk dalam Pru baru-baru ini dan fenomena malu untuk minum air Tongkat Ali selepas munculnya Radix.

Kawan saya Badri membeli satu paket Tongkat Ali untuk diminum bersama di rumah sewa, namun sebelah mata pun tidak dipandang. Sudah timbul satu perasaan malu dan paranoia yang mencengkam untuk mengambil Tongkat Ali yang sebetulnya tidak memberikan kesan yang baik tetapi sebaliknya. Boleh dikatakan hamper setiap orang menjadikan Radix sebagai pilihan, apatah lagi ternyata ia memberi kesan yang baik dan memuaskan.

Saya bukanlah ahli Hpa,malah saya berterus-terang bahawa saya langsung tidak meminati dunia perniagaan. Dunia saya adalah hadis-hadis nabawi, tafsir, penlisan dan pembacaan. Kalau saya menulis, saya boleh jadi sangat ghairah dan mengasyikkan. Namun Hpa adalah lambang kekuatan Islam, dan sepatutnya semua orang yang mengakui Islam sebagai agamanya menjadikan barangan Hpa sebagai pilihan.

Saya katakan kepada yang lain, kita mesti membeli barangan Hpa khususnya kopi Radix bukan kerana kesihatan tetapi kerana Islam itu sendiri. Kesihatan hanyalah sebagai satu nikmat dan faedah sampingan. Sebagaimana kita berwudhu’ dan solat kerana itu perintah Allah bukannyauntuk kecantikan dan kesihatan. Jika kita katakan bersujud untuk penyaluran darah ke ruangan kepala, maka lebih baik kita mengangkat kaki ke atas supaya darah mengalir ke kepala dalam kadar sepantas mungkin, atau kita membuat commando rest.

Seorang tua wanita Yahudi sanggup menunggu giliran teksi yan begitu lamasemata-mata tidak mahu menaiki teksi yang dipandu selain Yahudi. Seorang Yahudi yang lain sanggup berjalan jauh mencari rokok di kedai milik Yahudi untuk memberi keuntungan kepada bangsa kita. Doktrinisasi bahawa mereka bangsa yang unggul dan bangsa lain sebagai Goyim iaitu binatan binatang benar-benar meresap dalam diri mereka dan mereka benar-benar tunaikan segala perjanjian mereka untuk meninggikan martabat bangsa mereka dan menindas bangsa lain.

Saya tertawa melihat Piala Thomas. Malaysia lawan China atau Cina lawan China? Pada saya dakwah sudah perlu untuk melahirkan professional atau pakar dalam bidang sukan kerana sukan merupakan salah satu perangkap musuh dalam menjatuhkan umat Islam. Saya mencadangkan agar gerakan Islam khususnya yang sudah mempunyai tapak di Kedah, Perak, Kelantan dan Selangor untuk mengambil inisiatif bagi mencari pengganti kepada Lee Chong Wei, Nicol Ann David dan mana-mana bidang sukan yang ada. Mereka bakal menjadi ikon yang bakal menarik golongan atlet dalam memudahkan urusan dakwah kelak.

Menjadi satu kesilapan bagi gerakan dakwah kampus apabila mereka hanya mencari orang yang sudah memiliki kefahaman dan komited dengan usrah untuk dilatih, walhal Islam itu pada hakikatnya luas dan syumul. Saya mengira, sudah tiba gerakan dakwah untuk membuka mata dan mencari mad’u daripada bentuk dan rencah yang lain untuk dilatih dan dibentuk. Pada masa sekarang, gerakan dakwah mesti bersedia untuk memimpin Negara dengan menyediakan seramai mungkin tenaga pakar dan professional dalam pelbagai bidang.

Abu Hasan Morad cukup bijak dengan filemnya Cinta Madinah. Ia merupakan satu alternaif yang sangat baik. Hanya artis mengenal artis, sebagaimana hanya jurulatih mengenal pemain di bawah asuhannya. Saya tidak mempunyai kepakaran untuk menarik golongan artis dan atlet, maka kita perlukan orang yang memiliki kefahaman tentang bidang tersebut untuk berdakwah. Ya, hanya jauhari mengenal manikam.

Sekarang, sepatutnya gerakan dakwah di seluruh kampus sudah mula mencatur ahli mereka untuk menguasai Malaysia mulai sekarang. Bagi yang mempunyai kepakaran dalam bidang ekonomi, mereka mesti bersedia untuk menguasai mana-mana syarikat yang boleh memberikan keuntungan yang besar selain Hpa selainmerangka satu plan bertindak untuk menerapkan ahli ke dalam mana-mana kemneterian yang berkait dengan soal perekonomian secara giat dan aktif.

Bagaimana pula dengan filem-filem yang perlu ditayangkan? Saya rasa, bukan persoalan filem, tetapi persoalannya yang perlu kita jawab buat masa sekarang adalah, siapakah mereka yang bakal mengisi kekosongan tersebut. Siapa pelakon dan pengarah filemnya? Justeru, perlu bagi gerakan dakwah untuk berusaha dan memikirkan strategi bertindak bukan sahaja menarik golongan pelakon yang ada pada masa sekarang bahkan melahirkan pelakon dan melatih orang yang berkemampuan dalam bidang pengarahan filem.

Sahabat saya Amilka dari Indonesia begitu bersemanat menceritakan tentang gelombang kebangkitan kesedaran yang sedang berlak di sana. Ternyata Partai Keadilan Sejahtera pantas merekrut dan mentarbiah ahli mereka,dari petani hinggalah pelakon, sehingakan mahasiswa sudah bersedia untuk berada dalam mana-mana ruang dalam parlimen apabila diperlukan kelak. Inilah kepantasan dakwah dan tarbiah.

Benar kata guru saya Ustaz Tayyib. Tarbiah takwin bukan lagi untuk membincangkan persoalan akidah dan dakwah secara teoretikel sebaliknya tarbiah adalah untuk melahirkan pakar. Tarbiah tidak boleh statik sebaliknya mesti sentiasa berubah sebagaimana pola putaran dunia yan pesat berubah. Jam tidak selama-lamanya menunjukkan waktu 12 pm, malah ia sentiasa bergerak dari minit ke minit. Begitu juga peikiran da pengalaman kita, sentiasa berubah dan bertambah dari masa ke masa, semasa ke semasa.

Haji Ismail Hpa ternyata berjaya merungkai satu bentuk dakwah gaya baru. Merancakkan ekonomi Islam, ternyata beliau bukanlah Pas, sebaliknya pejuang Islam yang komited dengan aktiviti dakwah. Gerakan dakwah harus menyedari bahawa mereka bukan melahirkan orang untuk Pas tetapi untuk Islam. Sesungguhnya Islam itu luas, maka sebagaimana luasnya Islam, seluas itulah kita harus bergerak.

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE