Khamis, 22 Mei 2008

KOTOR. JIJIK, MEMUALKAN


KOTOR. JIJIK, MEMUALKAN

Charles Robert Darwin dalam The Origin Of Species melalui teori evolusinya telah mengelirukan sejarah kemanusiaan itu sendiri. Selepas berlalunya zaman beliau, muncul pula fahaman neo-darwinisme yang lebih melampau seperti The Big Bang Theory yang diperkenalkan oleh Abee Lemaitre. Sugmen Freud pula menimbulkan teori ‘kucing’, satu fahaman bahawa sesuatu agama itu wujud angkara seks dan iri hati. Ayah iri hati kepada anak lelaki yang menyusu dan si ibu iri hati dengan anak perempuan yang rapat dengan ayahnya. Justeru, agama muncul untuk mengawal perasaan yang terbit akibat seks dan kedengkian itu.

Barat sebenarnya bangkit berpandukan kepada pencerahan dan renaissance dunia Islam. Sekiranya tidak, mereka akan terus-menerus tenggelam dalam kejumudan yang dipersembahkan oleh Darwin, Freud, Aristotle, Archimedes, Phytagoras dan juga Institusi Gereja. Gereja pada zaman kegelapan Eropah terkenal dengan kebekuannya yang menghalang wujudnya pemikiran baru seperti yang dibawa oleh Galleo Galili dan Ptolemy. Kejumudan itulah yang memaksa Martin Luther memimpin satu gerakan reformasi sehingga memunculkan teori sekularisme dalam usaha membebaskan cengkaman gereja ke atas pemerintahan.

Hal ini diakui sendiri oleh Robert Briffault dalam Making Of Humanty, Henry Weaver dalam The Mainspring Of Human Progress, Dr. Gustave Len Bon dalam Islamic And Arabic Civilization dan beberapa tokoh sarjana terkemuka yang lain.

Erti kemanusiaan tenggelam angkara konspirasi dan pemikiran melampau ahli saintis yang hanya berpandukan akal semata-mata. Prof John Robinson telah mendedahkan segala konspirasi dan perancangan jahat zionis dalam memusnahkan tamadun kemanusiaa dalam karya beliau Proofs Of A Conspiracy. Victor E. Marsden dalam The Protocols Of The Learned Elders Of Zion dan Henry Ford dalam The International Jew turut mendedahkan protokol-protokol Zionis Antarabangsa yang didalangi oleh Dr. Theodore Hertzl.

Mereka bertujuan menenggelamkan umat Islam dengan tiupan racun liberalisme, sekularisme, sosialisme, komunisme dan juga nasionalisme. Antara proses yang dilakukan oleh mereka seperti proses mensosialkan wanita, membebaskan pemikiran daripada pimpinan wahyu, meruntuhkan institusi kekeluargaan, melemahkan perpaduan dan menimbulkan sengketa kalangan umat Islam sendiri.

Umat Islam akhirnya terkena racun wahan dengan berlebih-lebih dalam mencintai keduniaan dan takutkan kematian. Mereka mengikut jejak Yahudi dan Nasrani sehingga ke dalam lubang biawak; dari sudut tingkah laku, budaya, pemikiran dan juga moral. Maka munculkan serpihan ruwaibidat, gejala ghutha’ (buih) yang sifatnya bertelagah, fenomena kebejatan akal dan akhlak, budaya westernisasi dan pembaratan yang tidak terkawal selain pembebasan daripada ikatan keagamaan.

Saya memetik pandangan Henry Brooks Adams, “Moraliti adalah suatu kemewahan peribadi yang sangat mahal”. Dalam satu konsep pula, Tacitus menyebut, “Selama manusia ada, selama itu pula ada manusia yang tidak berakhlak”. Kata-kata Tacitus amat mencuit hati saya. Benar, tidak pernah ada tamadun setakat ini yang bebas daripada masalah manusiawi kecuali era nubuwwah yang hampir bebas seratus peratus. Manusia selalu sahaja menyalahgunakan nafsu untuk kepentingan mereka. Saya sering katakan kepada yang lain, bahawa nafsu itu penting dan ada kegunaannya, cuma yang salah apabila orang menyalahgunakannya.

Pemikiran liberal yang muncul agak melampau. Sebagai contoh fahaman feminisme yang ingin menyamaratakan hak antara lelaki dengan perempuan sedangkan Islam tidak pernah menyamaratakan hak secara mutlaq selain memberikan keadilan dan memartabatkan wanita setaraf dengan lelaki. Mereka tegar melaungkan slogan kebebasan yang tidak berpangkal sehingga mereka menuntut agar mereka turut diberi hak untuk menceraikan suami sendiri. Malah, mereka turut menyebarkan fahaman mereka yang dangkal itu melalui risalah-risalah dan internet. Namun yang menyedihkan apabla gerakan ini mendapat sokongan sedangkan gerakan keagamaan yang tulen pula ditentang.

Saya sangat terkejut melihat iklan rexona yang memualkan. Iklan menjadi semakin kotor, keji, dan busuk. Bermula dengan iklan tuala khusus wanita, bilik air, sabun, dan kini rexona yang memualkan. Berjaya juga perancangan Hertzl dalam menyesatkan wanita dan memperalatkannya dalam mengumpan umat Islam ke lembah kehinaan.

Slogannya, inilah nilai ketamadunan sekarang. Inilah moral. Ini kemanusiaan. Inilah gaya hidup up-to-date yang moderat dan terbuka. Manakala sesiapa yang tidak moderat pula dianggap sebagai puak ekstremis dan tradisionalis yang sudah lagi tidak diterima. Mereka tidak memahami konseo thawabit dan mutaghayyirat yang dibenarkan dalam Islam. Islam membenarkan imej moderat yang bersifat semasa tetapi tidaklah sampai ke peringkat dedah sana dan dedah sini.

Mereka tidak sedar bahawa Rasulullah SAW sudah memberikan amaran tentang berleluasanya zina, telanjangnya wanita, derhakanya anak, terdedahnya kekotoran akhlak sebagai petanda akhir zaman. Zina bukan sahaja berlaku di tempat-tempat tersembunyi, malah kini di mana-mana sahaja, termasuklah dalam komuter sekalipun yang disaksikan oleh puluhan mata tanpa perasaan silu dan sipu.

Sutopo berkata, “Godaan seks selalu menjadi ancaman bagi kehidupan dan kalau diikuti maka akibatnya adalah kehancuran”.

Dalam menjayakan perancangan mereka, Zionis Antarabangsa turut mendedahkan umat Islam kepada hiburan yang melampau, atau biasa kita istilahkan sebagai hedonisme. Hedonisme membawa pengertian, dunia adalah tempat untuk berhibur, sedangkan kehidupan semula selepas kematian adalah suatu hal kemustahilan. Sambutan Tahun Baru, Kemerdekaan dan sebagainya semuanya disambut dengan hiburan, sehinggalah kepada Hari Raya sekalipun.

Islam memang tidak mengharamkan hiburan, tetap jelasnya hiburan yang melupakan hakikat kematian dan kehidupan selepas kematian memang dicegah dalam Islam. Hiburan yang mencampurkan antara lelaki dengan perempuan tanpa batasan ikhtilat sehingga memungkinkan zina amat ditegah dalam Islam. Malangnya umat Islam masa sekarang menjadikan hiburan sebagai kehidupan mereka dan mereka tidak boleh hidup tanpa hiburan.

Hiburan yang ada pada masa sekarang adalah hiburan yang mendekatkan muslim kepada batasan Barat yang dahagakan seks, abnormal dalam hubungan yang memungkinkan budaya gay dan lesbian, kemelampauan, kelucahan, dan apa sahaja yang menunjukkan rendahnya prestasi berfikir dan muramnya kekuatan beragama. Semuanya bebas. Manusia punya hak kebebasan yang tidak boleh disekat bersendikan hak asasi manusia yang mengetepikan nilai ketuhanan. Hidup muda hanya sekali maka perlu dipuaskan dengan nafsu yang melatah setiap masa.

Mordechai atau Karl Marx bila ditanya apakah ganti kepada tauhid uluhiyah menjawab, hiburan dan pementasan. Beliau bahkan menyifatkan agama sebagai candu kepada masyarakat. Ia berbeza dengan kefahaman kita tentang agama sebagaimana dihuraikan oleh Hassan al-Banna, Syed Qutb dan Sa’id Hawwa yang menggambarkan Islam sebagai petunjuk kehidupan yang luas dan meluas, mencakupi seluruh aspek kehidupan, berguna untuk kehidupan dunia dan kehidupan selepas kematian.

Saya melihat berdasarkan perbincangan dengan beberapa sahabat dan berhasilkan pengalaman, perkara terpenting perlu diubah oleh kerajaan kita adalah mengubah sistem pendidikan terlebih dahulu sebelum membersihkan media-media primer secara tadarruj. Sistem pendidikan mestilah satu bentuk pengajian yang dapat melunakkan hati menjadi khusyu’ dan menjadikan mata mudah menangis seperti digagaskan Sir Iqbal. Saya juga bermaksud kerajaan mesti melahirkan generasi baru terpelajar, terdidik dan beragama melalui sistem pendidikan sebagai satu persediaan rapi untuk negara bahkan dunia Islam akan datang.

Sistem pendidikan pada pandangan saya mestilah mementingkan fardhu ain terlebih dahulu sebelum penguasaan fardhu kifayah. Ia juga mesti bersifat tarbiah bukannya ta’lim semata-mata, dalam melahirkan bukan sekadar generasi yang soleh malah muslih, mutarabbi dan juga murabbi, alim dan juga mu’allim.

Makanya, pandangan al-Syatibi tentang pendidikan perlu dikaji semula.

Mohd Dzul Khairi Mohd Noor,

Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis).

Penulis boleh dilawqat dalam blog www.dzulkhairi.blogspot.com

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE