Khamis, 22 Januari 2009

TAHNIAH USTAZ NAZREE


Tahniah saya ucapkan kepada Ust Nazree Yunus. Awal pagi tadi, seseorang menghantarkan khidmat pesanan ringkas kepada saya. Ia agak curiga dengan tindakan ust yang nampaknya kuat dan agresif membongkarkan kebobrokan pimpinan PR. Dengar-dengarnya, ust akan membawa kes ini ke Istana setelah ust membawanya kepada PM. Apapun, tahniah. Ust nasih muda namun idealisme ust tetap memuncak. Saya juga ada membuka blog ust, ada juga yang tidak bersetuju dengan ust. Namun bagi saya, ust ada idealisme, ust teruskan. Saya di sini, berbangga memiliki sahabat seperti ust.

Saya juga pernah mengucapkan syabas kepada Azlan dan sahabat-sahabat yang lain. Mereka berani bergerak dalam Parti Mahasiswa Negara (PMN) dan mendokong idealisme anak muda. Saya kenal dengan kamu semua. Membawa kerja Islam dari sudut pandang berbeza. Orang umum atau orang luar mungkin tidak mengerti, namun saya cukup memahami. Orang PAS hanya nampak jalan menegakkan Islam hanya melalui PAS. Orang UMNO juga begitu. Namun bagi orang yang berfikiran luas, mereka nampak cara menegakkan Islam ini masih luas dan banyak.

Maka saya tidak mahu ketinggalan mengucapkan tahniah kepada Ust Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR). UZAR sangat berani keluar daripada kepompong lama dan membentuk laluan tersendiri yang tampak meyakinkan. Idealisme ini tidak terpaut dan terlalu erat memaut. Anak muda jangan ditentang, hanya perlu dibimbing. Jangan kerana anda memilih satu lorong, maka anda turut menggesa orang lain memilih lorong tersebut.

Tahniah juga buat adik-adik UTM KL satu ketika. Mereka berani mengadakan demonstrasi meskipun ada pihak senior yang tidak bersetuju. Saya bukan bersetuju dengan kamu atau bersetuju dengan senior, tetapi saya bersetuju jika ia lahir dari hati anda yang berani dan tidak takut untuk mencoret perubahan. Perubahan memerl;ukan hati yang kental dan tekal serta anda tidak takut berhadapan dengan sebarang risiko. Ini baru disebut sebagai reformis.

Berubahlah, kerana perubahan itu satu perkara yang tetap. Namun jangan dilupa perkara lama yang masih lagi mampu memberikan kesan dan jangan dilupakan pula kebijsanaan orang-orang tua.

Semangat orang-orang muda mestilah terpandu dan janganlah sampai kebijaksanaan orang-orang tua terlalu memandu.

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE