Rabu, 21 Januari 2009

USRAH YANG MUDAH


Sudah saya agak, mesti ada yang kurang bersetuju dengan pandangan saya berkaitan al-Ghuraba’. Juga sukar untuk saya terangkan dalam penulisan ini. Oh, maafkan saya. Bukan sukar tetapi agak malas untuk menerangkan melalui penulisan. Ini kerana kaitannya banyak. Ia berkaitan dengan kefahaman hadis tersebut itu sendiri. Tuntasnya, fiqhul hadis.

Apabila saya dijemput menyampaikan idea saya kepada adik-adik UIA PJ, nampaknya mereka agak terperanjat. Saya yakin ramai yang tidak bersetuju. Saya sengaja melemparkan idea yang memeranjatkan dengan tujuan agar mereka berfikir. Kesimpulan senangnya ialah, usrah bukan tempat mencurahkan ilmu sebaliknya usrah tempat melatih orang menjadi orang yang berpotensi tinggi.

Di mana tempat mencari ilmu? Bukankah di surau atau di masjid banyak kuliah? Bukankah banyak seminar yang diadakan. Nah, di sanalah tempat mencari dan mengorek sebanyak mungkin ilmu yang ada. Bukannya dalam usrah. Ahli gerakan mungkin sudah cukup rajin mengikuti usrah tetapi mereka malas sekali untuk mendengar kuliah-kuliah dan seminar yang diadakan. Maka, usrah adalah tempat melatih dan memberikan kefahaman kepada ahli agar mereka rajin menuntut ilmu.

Dalam usrah, yang terpenting adalah kefahaman. Justeru, saya mengatakan kepada adik-adik UIA semalam. Tajuk aqidah amat mudah untuk disampaikan. Hanya dengan kita menyebut dua tiga ayat, sudah selesai tajuk aqidah. Sebagai contoh,

“Kita beriman dengan enam rukun Iman dan kita memperakui ketuhanan Allah dan keabdian kita. Justeru, mahu tak mahu, kita mesti menegakkan agama Allah ini meskipun banyak cabaran yang kita lalui. Kita mempercayai ada neraka untuk orang yang memandang enteng perjuangan Islam dan ada syurga sebagai balasan untuk pejuang”.

Selesa, ia cukup mudah. Jika mahukan penghuraian yang lebih mendalam termasuklah konsep syahadatain, wala’ dan bara’, maka pergilah kuliah dan adakan nadwah ataupun seminar untuk memberikan keilmuan dan kefahaman yang lebih mendalam.

Maka usrah adalah kerja mudah. Yang penting dalam usrah ada beberapa perkara:

1) Karakter naqib/at yang mampu menjadi daya magnetik
2) Hubungan manusiawi yang berteraskan nilai kasih sayang dan saling mempercayai antara satu sama lain

Kita bukan perlukan sangat naqib yang mampu memberikan ilmu yang mendalam. Namun saya tidak nafikan bahawa perkara itu sangat mustahak. Tetapi yang paling penting ialah naqib yang mana mampu menjadi magnet yang mampu menarik ahli usrah. Kata-katanya berpengaruh. Ia disanjungi ahli usrah.

Naqib yang kita mahukan ialah:
1) Jaga kebajikan ahli usrah
2) Ajak ahli membiasakan diri ke masjid
3) Ajak ahli untuk mendalami ilmu

Nah, mudahkan usrah, jangan payah-payahkan. Saya tengok ada satu lagi kesilapan ialah semasa mengadakan daurah. Daurah dijadikan medan oleh penceramah untuk berceramah semata-mata. Tiada konsep dua hala. Bukan begitu daurah sebenarnya.

Daurah sebenarnya adalah tempat untuk mengatur strategi bagaimana melaksanakan usrah. Bagaimana untuk menyampaikan kefahaman kepada ahli usrah. Bagaimana untuk menjadi naqib yang berkesan ataupun efektif. Bukannya untuk berceramah. Kemudiannya dijadikan medan berbincang semahu-mahunya.

Ya, bukannya tempat berceramah. Apabila dijadikan medan berceramah, maka ahli hanya mendengar tetapi mereka tidak mampu berkembang pesat. Ia hanya melemahkan bukan membina,

Melemahkan???

2 Cadangan/Pandangan:

~nEmo~ on 22 Januari 2009 pada 6:49 PG berkata...

melemahkan, kerana mungkin ia akan menjadi slot yg membosankn.
melemahkan, kerana hanya menerima, minda tidak diasah berfikir lalu segalanya diterima bulat2 tanpa persoalan.

Tanpa Nama berkata...

salam.

ustaz, kalau dah jadi satu usrah, tapi masih tak kenal. mcm mana? tak lepaslah tahap pertama. apa hala tuju dan pendekatan yg perlu untuk bagi usrah tu berkesan an benar2 menjadi tunjang tarbiah.

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE