Khamis, 12 Februari 2009

ALHAMDULILLAH


Saya agak berpuas hati ketika menyampaikan kuliah semalam di Surau AU4, Taman Permata. Saya mengajar kitab al-targhib wal tarhib di sana. Kitab itu menarik dan menghambat perasaan saya. Ia mendodoi semangat keilmuan yang terpatri dalam diri saya.

Ada beberapa factor yang membuatkan saya dapat menyampaikan kuliah dengan baik seperti:

a) Speaker yang berfungsi dengan baik. Ramai yang tidak tahu bahawa speaker yang baik merupakan antara factor terpenting seseorang dapat memberikan pengucapan dengan baik. Speaker yang bermasalah adalah speaker yang:
a. ‘Menelan’ suara
b. Perlahan
c. Terlalu kuat
d. Bergema

b) Kitab yang saya baca adalah kitab yang serasi dengan kejiwaan saya. Telusnya, ini antara kitab yang apabila saya baca, saya terpaku dan terpesona. Karya al-hafiz al-munziri benar-benar lain daripada yang lain.

c) Persediaan doa dan zikir. Saya membaca doa danzikir sepanjang perjalanan yang menelan masa hampir 40 minit. Saya amat berharap Allah akan membantu saya dalam menyampaikan ilmu serta mengubah diri saya dan orang lain. Meskipun saya ini seorang yang gelap hati.

d) Suasana surau amat membantu saya. Kehadiran orang bertambah ramai. Sejak saya mula menggunakan kitab pada bulan lepas, kehadiran bertambah, begitu juga kalangan kaum ibu.

7 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kerana sudi berkongsi..
kalau boleh, ustaz senarai la tempat ustaz bagi kuliah atau tazkirah kat blog ni..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah...
ana tumapng gembira..

moga segala urusan dakwah ustaz selepas ini dan seterusnya dipermudahkan Allah

Dan bisa memberikan perubahan bukan sahja pada diri dan juga orang sekeliling

"strive for the glorious of islam
never give up until the last of ur breath..."
wallahu a'lam..

Unknown on 13 Februari 2009 pada 9:12 PG berkata...

salam...uztaz,sdikit cadangan...
kalu boleh ustaz senaraikan tajuk2 buku ilmiah d blog nie, yg boleh d manfaatkan oleh ahli2 gerakan islam untuk d baca,d kaji, d analisis & sebagainya.....

Unknown on 13 Februari 2009 pada 9:18 PG berkata...

salam...uztaz,sdikit cadangan...
kalu boleh ustaz senaraikan tajuk2 buku ilmiah d blog nie, yg boleh d manfaatkan oleh ahli2 gerakan islam untuk d baca,d kaji, d analisis & sebagainya.....

ibnu fauzi on 13 Februari 2009 pada 4:21 PTG berkata...

Dengan mengingat Allah hati akan merasa tenang, semoga usaha dilakukan selama ini diredhai oleh-Nya

Tanpa Nama berkata...

Seminar Sains & Teknologi dalam Tamadun Islam
Tarikh: 21 Februari 2009 (Sabtu)
Tempat: HSC LT 1 (dekat Bank Islam IIUM), UIAM, Gombak
Anjuran: Akademi Sains Islam Malaysia (ASASI)
Penyertaan: Hanya 40 hadhirin (penyertaan percuma)/ http://www.kesturi.net/archives/674

Tanpa Nama berkata...

speaker yg baek juga adalah...speaker yg berpegang kpd kebenaran..bukannya sujud kepada kebatilan dan akur dgn kezliman kerajaan kudita....
haha

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE