Selasa, 10 Februari 2009

CERPEN (1)


"Ana sedih sangat apabila membaca sejarah khilafah Islamiyah terdahulu. Rupanya berlaku perpecahan yang maha dahsyat. Mereka bercakaran sesama mereka bahkan ramai kalangan mereka yang tidak menunaikan kewajpan sebagai pemimpin ummah malah mereka yang mengoyakkan amanah yang ditanggungkan ke atas mereka," luah Abu di kepetangan yang kian merapati rembang senja itu. Hari semkain didedahkan dengan warna-warna kegelapan, sebagaimana itulah juga menggambarkan perasaan Abu yang gelap-gelapan.

"Betul akhi, betul. Sampai sekarang dunia Islam tidak mampu memaafkan pedang Syammar bin Ziljausan yang telah memisahkan kepala Hussain cucunda Rasulullah daripada kepalanya. Begitu juga dunia sukar melupakan tindakan khalifah Abdul Malik bn Marwan yang telah mengerahkan Hajjaj bin Yusuf untuk membunuh Abdullah bin al-Zubair," balas Fauzan sambil hatnya meratap kesedihan.

Zaman khilafah terdahulu diwarnai dengan suka dan duka. Sejarah tidak boleh meyembunyikan hakikat bahawa umat Islam pernah teruk berpecah dan bertelingkah sesama sendiri. Malah sejarah sampai sekarang dalam keadaan ketidakpastian terhadap apa yang berlaku d sebalik peperangan antara Ali dengan Talhah bin Ubaidullah dan Zubair bin al-Awwam, malah antara Ali dengan Aisyah. Sejarah juga dalam kebingungan apabila memikirkan peperangan yang berlaku antara Ali dengan Muawiyah.



Islam pernah gemilang di bawah kepimpinan Umar Abdul Aziz yang sempat memerintah hanya selama dua tahun lebih, antara 99-102 Hijriah. Baginda seorang yang menumpukan perhatian dalam menjaga kebajikan rakyat dan kemakmuran negara dan tidak memberikan perhatian kepada pembinaan ketenteraan. Namun bagnda yang berhati mulia akhirnya dibunuh dengan diracun oleh hambanya sendiri. Kemudiannya Islam pernah gemilng di bawah kepimpinan khalfah salihah Harun al-Rasyid yang sempat memegang tampuk kepimpinan antara 170-194 Hijriah. Baginda antara khalifah yang sangat menitik beratkan soal pembangunan ilmu pengetahuan.

"Peristiwa teguran seorang ulama yang bernama Thawus kepada Khalifah Hisyam bin Abdul Malik snagat menarik. Sang Ulama Rabbani itu memberikan satu nasihat dalam bentuk praktikal yang menyengat agar sang khalifah tidak lupa diri dan edar akan asal-usulnya,"kata Abu lagi sementara yang lain mendengar dengan penuh minat. Usrah di kala petang sementara menantikan Maghrib menjengah untuk berbuka puasa bersama-sama. Alif dari tadi berdiam diri, menampakkan wajahnya yang menyugul.

"Akhi yang ana kasih, kenapa enta nampak bermuram saja?" Naqib bertanyakan Alif. "Naqib, ana sangat sedih bla mengingatkan kezaliman khalfah terdahulu. Meskipun mereka menjadi pemmpin tertinggi umat Islam, namun mereka sanggup berlaku zalim dan kejam terhadap rakyat. Walid bin Yazid adalah antara khalifah yang banyak melanggar peraturan Allah. Baginda suka berpoya-poya dan meminum arak. Lihatlah apa yang disebutkan oleh al-Suyut dalam Tarikh al-Khulafa', "Dia seorang fasik, peminum khamar, dan serng merosakkan peraturan Allah. Suatu saat ia ingin menunaikan ibadat haji dengan tujuan meminum khamar di atas kaabah. Dsebabkan kefasikannya itulah menyebabkan orang membencinya sehingga ke tulang sumsum,," syarah Alif panjang lebar.

Pergolakan dan percakaran antara adik-beradik khalifah juga amat meruntun perasaan. Meskipun mereka anak-anak kepada Harun al-Rasyid sekalipun. Khalifah al-Amin atau nama sebenarnya Muhammad bergaduh sehingga berperag dengan saudaranya sendiri iaitu al-Makmun.

Pada zaman al-Makmun, meskipun tidak dinafkan bahawa beliau merupakan seorang pencinta llmu, namun pemikirannya sedikit dirosakkan oleh fahaman Muktazilah. Pada zaman beliau ilmu memang berkembang dan terjaga. Namun beliaulah yang telah memenjarakan Imam Ahmad bin Hanbal dan menyeksa Imam Muhammad bin Nuh. Diriwayatkan bagaimana Imam Ahmad telah dipenjarakan selama zaman tiga generasi khalifah bermula al-Makmun, dibawa ke zaman al-Mu'tasim Billah dan kesudahannya di zaman al-Wathiq Billah.

"Kita lupakan dulu soal kekacauan yang pernah berlaku pada masa terdahulu. Sekarang kita harus membincangkan apakah strategi yang harus kita garapkan dalam melahirkan keberuntungan kepada dunia Islam masa kini," Fathi memberikan pandangan beliau. fathi sering kali dikaitkan dengan Fathi Yakan lantaran beliau amat meminati ulama tersohor itu bahkan beliau selalu memetik pandangan ulama itu dalam hampir kebanyakan kata-kata beliau.

"Alhamdulillah, izinkan ana melafazkan kesyukuran kepada Allah kerana telah membekalkan rasa semangat yang tinggi ke dalam hati kita untuk terus-menerus berada dan tenggelam dalam semangat mempertahankan Islam. Ini mengingatkan ana kepada Hassan al-Banna dan bebeerapa sahabatnya yang telah bermunaqasyah sekian lama demi mencari apa akar permasalahan ummah dan apa jalan penyelesaiannya. Sehingga akhirnya, mereka mengangis apabila mendapat tahu apa permasalahan yang sedang menggigit ummah," kata Naqib. Abu mengangguk-angguk mendengarnya.

Abu seorang pemuda yang sangat bersih hatinya. Ia menjadikan bacaan al-Quran sebagai minatnya. Abu al-hafiz. Ke mana sahaja, Abu pasti akan membawa al-Quran dan membacanya meskipun di dalam bas.Fauzan pula seorang pendiam. Ia sangat berhati-hati dalam menyusun kata dan seorang yang amat penyabar. Fauzan yang berasal daripada keluarga susah sudah betah dengan kesukaran hidup. Itulah yang menjadi punca kesabaran melingkari perasaannya.

Alif pula seorang yang rajin membaca buku. Ia amat memnati pemikiran yang dilemparkan oleh Abul Hassan Ali al-Nadawi. Sudah tiga kali Alif mengkhatamkan karya terkenal al-Nadawi iaitu Maaza Khasiral Alam. Banyak fakta yang dihafalnya dan terlekat baik dalam simpanan memorinya. Naqib pula seorang yang paling pandai dalam bidang multimedia. Naqib memiliki kemahiran yang amat tinggi dalam bidang tersebut sehingga kelebihan itu acap kali digunakan oleh pensyarah untuk membantu mereka. Fathi pula seorang yang sasa dan memiliki kekuatan jasadiah yang kental.

Mereka berlima sebenarnya lima rangkaian pemuda yang sengaja dibentuk di bawah satu kumpulan bawah tanah yang berfungsi untuk melahirkan kader-kader yang akan membawa Islam secara pantas. Pertubuhan yang melahrkan kelima-lima pemuda ini sangat sulit dan mereka sendiri tidak mengetahui siapa yang berada d belakang mereka. Yang mereka tahu, seornag pemuda yang tampak soleh, berwajah jernih dan sebersih salju, berjanggut sejemput, mukanya cengkung dan kurus badannya, putih bersih pakaiannya telah berjumpa dengan mereka secara personal.

Pemuda itu hanya mahu dikenali sebagai Abu Munzir. Abu Munzir yang telah menerangkan kepada mereka tentang tanggungjawba mereka untuk membela Islam yang telah dicemari kotoran yang degil. Mereka mula membentuk usrah secara maya dan menggunakan kod rahsa yang hanya diketahui oleh mereka. Usrah melalu internet. Perbincangannya yang bermula dari asas dan seterusnya nak level demi level.

Mereka dlatih menjadi pemuda yang melengkapi tiga ciri penting. Pertama. soleh dan mendekatkan diri kepada Allah. Justeru, mereka wajib mengerjakan qiamullail setiap malam sebelas rakaat. Mereka juga diwajibkan untuk menghabiskan bacaan al-Quran 30 juzu' setiap minggu.

Kedua, mereka mesti melengkapi diri mereka dengan ilmu pengetahuan dan beberapa kemahran tertentu seperti kemahiran komputer. Buku-buku yang harus dibaca oleh mereka berat-berat dan setentunya mereka mesti membaca kitab-kitab karya ulama sepert Syarah Sahih Bukhari dan Muslim. Mereka diwajibkan menghafal 10 hadis setiap minggu.

Ketiga, mereka dlatih dengan seni mempertahankan diri. Abu Merupakan pemegang tali pinggang hitam dalam Hap Kune Do. Fauzan dan Alif dalam Seni silat gayung Malaysia. Naqib dalam silat Cekak hanafi manakala Fathi merupakan ahli terlatih dalam komando.

Inlah tarbah yang dikehendaki oleh Abu Munzir kepada mereka. Menurut Abu Munzir, bukan mereka berlima sahaja yang dilatih dan terlatih malah terdapat sekian banyak pemuda dari segenap negara bahkan dunia yang sedang dilatih bagi menghadapi Perang Armageddon kelak. Perang tersebut semestinya menyajikan serangan pemikiran yang semakin memberat di samping peperangan dalam bentuk yang sebenar.

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE