Jumaat, 24 April 2009

saya sedia berdialog


Semasa saya mula-mula diperkenalkan dengan gerakan mahasiswa, saya diajar satu kuasa mahasiswa. Kuasa mahasiswa ialah non-partisan dan berteraskan politik nilai bukannya politik kekuasaan.

Saya bukan lagi mahasiswa, namun saya memimpin gerakan mahasiswa dan anak muda. Maka saya masih tetap perlu menjiwai jiwa non-partisan. Tidak berparti bahkan bebas memberikan pandangan atau sokongan atau kritikan kepada mana-mana pihak.

Saya mencadangkan perbincangan semula tentang tarbiah kampus yang saya ibaratkan melahirkan jaguh kampung. Dan ramai yang melenting tidak tentu pasal. Bahkan yang mendapat PhD turut tidak bersetuju dengan saya.



Itu proses kemandirian, kata Ust Ubai (www.cairostudent.blogspot.com). Atau proses kematangan. Tarbiah kampus yang dilalui ahli Gamis tidak menekankan sangat soal melahirkan negarawan, tetapi lebih kepada proses perkaderan dan pembentukan fikrah.

Ia berbeza dengan PKPIM dan ABIM. Saya belajar dari mereka dan saya tidak malu. Hikmah adalah barang hilang orang mukmin. PKPIM memperbanyakkan perbincangan ilmiah dalam proses mematangkan pemikiran dan melahirkan negarawan.

Bukan semua kampus yang melahirkan jaguh kampung, tetapi hampir semua bersifat begitu.maka saya mencadangkan agar semua kampus bersedia untuk mengadakan sesi perbincangan yang kritikal ke arah itu. Ini pada pandangan saya.

Dalam kesempatan yang ada ini, saya Mohd Dzul Khairi Mohd Noor, 013-2968703, email saya h_ery2000@yahoo.com bersedia untuk menerima sebarang persoalan untuk segala isu yang timbul.

Kepada yang kurang jelas, tidak faham, sengaja buat tidak faham, atau apa sahaja, saya silakan untuk menghubungi saya untuk proses perbincangan.

Saya sanggup berdepan dengan sesiapa sahaja demi menjelaskan apa saja isu yang timbul dalam blog ini. Kita berdialog dengan penuh suasana mahabbah dan buang perasaan prejudis.

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE