Selasa, 2 Jun 2009

SAYA SOKONG MOGOK LAPAR


Saya rasa saya tergolong dalam kumpulan penakut apabila tidak mengeluarkan pendirian berkenaan mogok lapar. Apatah lagi apabila sekumpulan ulama dan bakal Ketua Pemuda sendiri telah memutuskan bahawa mogok lapar adalah tidak dibenarkan.

Saya secara peribadi amat bersetuju dengan pandangan Datuk Husam. Ini bukan siri melobi atau apa. Ini pendirian saya. Mogok lapar adalah satu strategi yang diharuskan.

Apabila saya membaca pandangan Ustaz Zaharuddin yang mengulas tentang “Matlamat Menghalalkan Cara”, sekali lagi saya berasa saya penakut kerana tidak tampil mengeluarkan hujjah berkenaan secepat mungkin.

Sudah lama saya mendengar, betapa teori tersebut bukan satu teori yang wujud dalam Islam. Meskipun ia telah di’Arab’kan (al ghayah la tubarrirul wasilah), namun tidak semestinya teori dalam Bahasa Arab bermakna teori Islam.



Dalam peperangan, sama ada perang dingin mahupun perang terbuka, maka banyak keharusan dibenarkan. Secara zahir, nas menegah. Tetapi secara tafsiran mendalam, ia diharuskan. Maka berkatalah seorang ustaz lepasan pondok dan Mesir, “Dalam politik, yang ‘haram’ diharuskan.”

Jangan mudah melatah. Anda perlu memahami. Meskipun zahir ayat menegah daripada penebangan pokok dalam peperangan, tetapi terdapat beberapa siri peperangan Nabi SAW, baginda memerintahkan umat Islam menebang pokok.

Ini kerana peperangan adalah situasi dharurat yang memerlukan kebijaksanaan pimpinan dan panglima mengatur strategi dalam melemahkan musuh.

Asalkan tidak melakukan perbuatan yang jelas haram seperti berzina dan membunuh, cukup.

Bagaimana membunuh saudara seagama dan seakidah? Juga dibolehkan dalam beberapa situasi. Saya bukan berpandukan pandangan saya yang kontang semata-mata. Mungkin kalian perlu melihat fatwa Ibnu Taimiyah yang mengharuskan peperangan dan pembunuhan ke atas tentera Tartar.

Solahuddin al-Ayyubi meruntuhkan kerajaan Syiah di Mesir demi mendapatkan pemerintahan yang lebih baik dan bermakna. Syiah dilihat gunting dalam lipatan. Hidupnya mereka menyusahkan. Mati elok terus dikalahkan demi kebaikan masa depan Islam.

Huzaifah al-Yamani tidak mengizinkan hukuman diambil ke atas panglima perang yang minum khamar sedangkan Sa’ad bin Abi Waqqas menghukum Abu Mihjan yang sekadar bersyair memuji arak dalam keadaan tidak sedar.

Sebagaimana sekarang diizinkan untuk membunuh tentera wanita Yahudi walaupun secara asasnya ia bertentangan dengan nas. Berperang dan membunuh dalam bulan haram adalah diharamkan namun Allah taala mempertahankan beberapa sahabat yang bertindak sedemikian lantaran mereka melakukannya untuk kebaikan yang jauh lebih besar.

Sesungguhnya Islam ini luas maka jangan disempitkan. Sesungguhnya Islam ini mudah maka jangan berlebih-lebihan dalam bermudah-mudah. Dalam Islam, menolak mudharat yang besar yang tidak nampak adalah lebih baik daripada menolak mudharat kecil yang nampak.
Menggunakan mudharat yang kecil untuk menolak mudharat yang besar juga diharuskan. Sebagai contoh, makan daging babi adalah mudharat yang kecil iaitu kemungkinan menghidap penyakit. Namun mudharat yang besar ialah kematian.

Sebagai contoh yang lain, saya menyokong pandangan Tuan Guru yang menolak permuafakatan dengan UMNO. Mungkin ada dalil nas yang sarih menyatakan mesti berdamai dan telah dikupas panjang lebar oleh Tuan Guru Datuk Harun Din. Namun dalam hal ini, hujjah Tuan Guru Nik Aziz meskipun menggunakan hadis untuk bertembung dengan ayat al-Quran adalah lebih kuat. Jangan masuk ke lubang yang sama dua kali.

Benar, Datuk Haron Din telah memimpi bertemu Nabi SAW dan ia jauh lebih baik dari sudut agamawan berbanding ramai orang. Namun dunia politik bukannya dunia kesufian mahupun hukum-hakam fiqh. Fiqh memerlukan kelicikan dan kepintaran. Kata Tuan Guru Nik Aziz, “Sape cepat duduk di hadapan.”

Maka saya amat menyokong Datuk Husam yang mendokong mogok lapar diteruskan. Jika dikatakan puasa sunat, siapa pun tidak gentar. Jika ahli Pas kata nak jatuhkan kerajaan kudeta Perak dengan solat hajat, mereka tidak akan gentar. Mungkin ada rasa gentar. Namun Islam tidak menang dnegan hanya solat hajat dan berdoa. Islam juga tidak menang hanya dengan strategi.

Saya yakin, mendengar sahaja mogok lapar diadakan, pastinya mogok ini tidaklah sampai membawa mati. Ghulam Dakwah dalam kisah Ashabul Ukhdud lagi dahsyat, beliau memilih kematian walhal beliau boleh selamat. Bahkan kekuatan beliau sudah digeruni musuh selepas terselamat dalam dua cubaan bunuh.

Saya yakin, penganjur mogok lapar sudah ada sistem yang menjaga keselamatan orang yang menyertai mogok ini. Bahkan mogok ini merupakan satu tindakan jihad yang amat berani dan memperuntukkan semangat jihad yang luar biasa. Yang pergi tamrin berkali-kali semacam saya pun belum tentu. Yang boleh setakat ini hanya golongan sosialis yang tidak terlibat dengan usrah dan tamrin serta tidak mempunyai kekuatan akidah.

Ini adalah strategi. Ia adalah satu siri perjuangan yang berani. Dan saya amat respect dengan orang yang terlibat dalam agenda mogok lapar itu.

Dan untuk mufti, saya ingin bertanya.

Apa hukum merampas kerajaan Perak dengan cara yang zalim. Sila jawan ENCIK NOH GADOT…





1 Cadangan/Pandangan:

waheeda wachini berkata...

slm...

saya pun menyokongnya! rujuk ust zaharuddin...

http://www.zaharuddin.net (Mogok Lapar & Benarkah Matlamat Tidak Halalkan Cara?)

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE