Khamis, 7 Januari 2010

TAHNIAH DPPP


Saya menyatakan rasa bangga yang memuncak atas tindakan inovatif dan bijaksana yang telah diambil oleh Dewan Pemuda PAS Pusat yang telah merangka pertemuan dengan paderi bagi membincangkan isu kalimah Allah. Jika begini tindakan yang diambil, maka ini menunjukkan satu skala kematangan DPPP dalam menangani isu secara berhemah.

Perjuangan gerakan Islam yang tulen adalah untuk memperkenalkan orang kepada keindahan Islam sekaligus menjadi kuasa magnet untuk menarik mereka memeluk agama yang mulia ini. Saya melihat fasa atau marhalah yang perlu ditempuh oleh pejuang Islam masa kini di Malaysia adalah membentuk satu persekitaran masyarakat Islamik yang kondusif dengan mengetepikan dahulu marhalah membentuk Negara Islam. Negara Islam tidak akan terbentuk dengan baik sekiranya masyarakat belum mengenal dan menerima Islam dengan sepenuh hati mereka.




Saya telah menyatakan dalam surat yang sudah, bahawa Ketua DPPP adalah seorang yang berilmu dan beliau harus menerapkan budaya mencintai ilmu kalangan masyarakat khususnya pejuang Islam. Alhamdulillah saya difahamkan beliau telah menubuhkan sebuah akademi ke arah itu namun ia masih belum mencukupi. Fasa membentuk ahli gerakan Islam yang mencintai ilmu mesti diteruskan secara aktif dan luar biasa agar kelak akan lahir sekumpulan pendokong Islam yang bergerak atas nadi kefahaman yang menyerlah.

Mudah kata, kita mahu lahirnya Muaz bin Jabal yang mempunyai keberanian untuk berijtihad dengan pandangannya tersendiri. Dalam masa yang sama, DPPP mahupun DMPP juga harus menekankan beberapa bentuk kemahiran yang perlu dikuasai. Saya tidak ingin menyentuh soal kemahiran menggunakan teknologi tetapi saya ingin menyentuh berkaitan kemahiran berdakwah, menjawab persoalan berkaitan perbandingan agama dan sebagainya.

Tarbiah Qur’aniah, itu yang harus ditekankan. Pertama, pejuang Islam mesti rajin membaca al-Quran sekurang-kurangnya lima muka surat setiap hari. Kedua, pejuang Islam mesti memperbetulkan bacaan al-Quran dari masa ke masa sehingga fasih dan betul membacanya. Ketiga, pejuang Islam mesti cuba memahami isi kandung al-Quran. Satu persoalan yang pernah ditimbulkan oleh Adun Demit, YB Ust Mustafa Mohamad ialah, “Siapa kalangan kita yang pernah membaca terjemahan al-Quran sebanyak 30 juzu’?”

Seterusnya, pejuang Islam mesti cuba menghafal beberapa ayat al-Quran untuk dijadikan hujjah dan dibaca dalam solat sunat khususnya tahajud. Seorang ulama yang apabila mengetahui muridnya tidak menghafal al-Quran, beliau terus menangis teresak-esak seraya merintih, “Alangkah malangnya muridku. Ia tidak menghafal al-Quran, maka bagaimana ia mampu mencapai kenikmatan tahajud.”

Kelima, budaya al-Quran mesti diterapkan sehingga menjadi pengamalan dalam hidup sehari-harian. Keenam, al-Quran mesti dibaca sehingga ia menjadi bacaan massa. Ketika itu, kita mengimpikan setiap ahli gerakan Islam membawa mashaf untuk dibaca di mana-mana sahaja. Program DPPP mahupun DMPP mesti bermula dengan semua membaca al-Quran bukannya hanya mendengar bacaan al-Quran. Yang terakhir, budaya al-Quran mesti dilanjutkan sehingga ia menjadi sumber perundangan Negara.

Saya berkeyakinan DPPP mampu merealisasikan perkara ini. Saya mewakili Pemuda Persatuan Ulama Malaysia juga tidak ketinggalan untuk menyatakan sokongan ke atas himpunan aman yang diadakan oleh DPPP sebagai satu protes besar-besaran terhadap tindakan buntu dan dungu kerajaan Mesir. Namun yang lebih penting daripada itu ialah, DPPP dengan semua NGO lain termasuklah kami dari Pemuda PUM harus memainkan peranan yang signifikan untuk menerangkan isu kebiadaban Mesir ini kepada massa agar massa tidak bingung.

Dalam kesempatan yang ada, saya turut ingin memberikan cadangan kepada pihak penerbit Harakah agar mempertimbangkan balik tentang penulisan saudara Faisal Tehrani yang nampaknya mempunyai kecenderungan tersendiri yang memualkan. Saya bukanlah bertujuan untuk meremehkan soal intelektual dan tolak ansur dalam bidang keilmuan, namun saya sangat bimbang tulisannya akan mempengaruhi massa yang tidak ketahuan.

Tulisan berbaur Syiah. Saudara Faisal Tehrani juga begitu berani merendah-rendahkan Tuan Guru Mursyidul Am, maka mengapa harus kita memberikan peluang kepadanya untuk terus beraksi dalam lapangan umum sebegitu.

Harakah, mohon ambil perhatian…

4 Cadangan/Pandangan:

camarputih on 7 Januari 2010 pada 10:18 PG berkata...

salam..alhamduliilah pengantin baru kembali berpencak di laman sawang..huhu..mennti kedtangn ke bumi Jordan!huhu

hasnur on 7 Januari 2010 pada 2:04 PTG berkata...

syukur pd Allah atas metod yg DPPP buat sebagai langkah menghadapi isu ini..sebenarnya banyak lagi alternatif lainn yg boleh difikirkan bbndg mwjudkn protes kpd mereka spt langkah yg umno buat..apa pun jgn mudah melatah hai ummat Islam!!

hasanhusaini on 7 Januari 2010 pada 3:04 PTG berkata...

setelah beberapa bulan (bulan madu) akhirnya dakwat dari mantan tumpah semula mewarnai medan ini...tahniah...(sama macam Awis: Tunggu, bila la susuk ini akan tiba ke Jordan)

Tanpa Nama berkata...

penulisan yang kian matang...

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE