Isnin, 23 Julai 2007

JANGAN MARAH


Oleh: Mohd Dzul Khairi bin Mohd Noor al-Hafiz (0129520741)
Yang Dipertua Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya

Sifat marah merupakan sifat fitrah yang dikurniakan Allah SWT kepada hamba-Nya. Ia ibarat dadah; jika diguna dengan baik mendapat pahala, jika disalah guna akan mendapat dosa. Ia juga merupakan kunci segala kejahatan sebagaimana dinyatakan oleh Jaafar bin Muhammad. Sebab itu nabi SAW menganjurkan kasih kerana Allah SWT, begitu juga marah kerana-Nya. Ali r.a sebagai contoh terbaik apabila beliau tidak jadi membunuh lawannya kerana terkena ludahan lawannya.

Marah adalah daripada syaitan sebagaimana disebut oleh nabi SAW: “Sesungguhnya kemarahan itu berasal daripada syaitan dan syaitan daripada api, dan api dapat dipadamkan dengan air. Apabila kamu sedang marah, hendaklah kamu berwudhu”.

Perlu difahami marah daripada syaitan adalah marah yang tidak bertempat, sedangkan (telah disebut di atas) ada juga marah kerana Allah SWT dan mendapat pujian daripada Allah SWT. Kertas ini akan membicarakan perihal tentang marah dan cara-cara untuk mengatasinya.

HADIS TUMPUAN

Telah datang seorang pemuda menemui Rasul SAW, dan berkata kepada nabi SAW: Berilah pesan kepadaku. Berkata nabi SAW: Janganlah kamu marah. Lalu diulanginya beberapa kali: Janganlah kamu marah.

Ulama berselisih pendapat siapakah orang yang datang berjumpa nabi SAW. Terdapat dua pendapat:

1- Yang mengatakan beliau adalah Abu Darda’ berdalilkan satu hadis lain yang lebih kurang dengan hadis di atas dan ia diriwayatkan oleh Abu Darda’: Tunjukkan kepadaku satu amalan yang membolehkan aku memasuki syurga. Berkata nabi SAW: Janganlah kamu marah, bagimu syurga”.

2- Al-Qistallani dalam “Syarh al-Bukhari” menyebut orang tersebut ialah Jariah bin Qudamah, bapa saudara kepada Ahnaf bin Qais berdasarkan satu hadis yang telah diriwayatkan oleh beliau : Aku telah mendatangi nabi SAW dan berkata kepadanya: Sebutkan kepada saya satu pesanan, dan biarlah ia ringkas sahaja, agar mudah untuk aku mengingatinya. Maka berkata nabi SAW: Janganlah kamu marah. Aku berasa kurang puas hati lalu mengulangi pertanyaan yang sama. Tetapi nabi SAW tetap berkata: Janganlah kamu marah.

PETANDA MARAH

Mukanya menjadi merah padam, matanya berkunang-kunang, telinganya marah dan mula tidak mahu mendengar nasihat atau peringatan. Air mukanya kelihatan bengis, kaki dan tangannya menjadi gementar.

Nabi SAW bersabda: Jagalah dirimu daripada marah. Sesungguhnya marah itu laksana bara api yang menyala di dalam hati anak Adam. Cubalah perhatikan (ketika seseorang sedang marah), lehernya kembang, dua biji matanya merah.

MENAHAN MARAH IALAH SEBAIK-BAIK PERANGAI

Allah SWT menyifatkan orang yang mampu menahan perasaan marah sebagai salah satu pencirian orang yang bertaqwa kepada-Nya.

“Iaitu orang yang memberikan infaq ketika lapang dan sempit, serta menahan kemarahannya dan memberi kemaafan sesama manusia. Dan Allah menyukai orang-orang yang melakukan kebaikan”.

Allah SWT juga memuji golongan ini di dalam ayat yang lain: Dan ketika marah, mereka memberikan kemaafan.

Pernah orang bertanya kepada nabi SAW tentang amal yang paling utama. Nabi SAW menjawab Husn al-Khuluq (baik perangai). Beliau bertanya lagi dan nabi SAW menjawab dengan jawapan sama. Apabila diulangi kali ketiga, nabi SAW berkata: Kenapakah kamu masih tidak faham? Baik perangai ialah kamu jangan marah jika kamu mampu.

MENAHAN MARAH MENGELAKKAN KEMURKAAN ALLAH SWT

Pernah ’Amr bin al-’As bertanya: Bagaimana agar saya tidak dimurkai oleh Allah SWT? Maka nabi SAW bersabda: Janganlah kamu marah.

MENAHAN MARAH MEMUDAHKAN PROSES DAKWAH

Ini dapat difahami melalui sifat dan dakwah nabi SAW yang bersifat penyantun dan tidak mudah melepaskan amarahnya. Kita boleh merujuk dalam beberapa kisah menarik bagnda SAW seperti kisah peminta hutang yang berkasar, wanita tua Yahudi yang sering mencerca baginda SAW, kejahatan Abu Sufyan dan pemuka-pemuka Mekah yang lain, pengkhianatan Abdullah bin ’Ubay bin Salul, dan lain-lain. Kisah dakwah nabi SAW di Thaif juga merupakan satu klimaks mempamerkan kesabaran nabi SAW yang tiada tara. Ini disebut oleh Allah SWT

“Maka dengan rahmat daripada Allah, maka kamu berlemah lembut terhadap mereka. Jika kamu bersikap keras nescaya mereka akan menjauhi kamu. Maka berilah kemaafan kepada mereka dan memohon ampunan buat mereka dan bermesyuarat dengan mereka dalam apa jua urusan. Maka apabila kamu telah berazam, hendaklah kamu bertawakl kepada Allah. Sesunguhnya Allah menyukai orang yang bertawakal kepada-Nya”.

ORANG YANG MAMPU MENAHAN MARAH MERUPAKAN ORANG TERKUAT

Orang yang mampu menahan marah dianggap sebagai orang yang kuat dan mendapat pujian khusus daripada nabi SAW. Justeru, bertepatanlah dengan apa yang disebut oleh Hassan al-Banna bahawa menahan marah merupakan antar lima ciri orang yang berani. Ini dijelaskan dalam hadis nabi SAW.

“Apakah yang kamu anggap kuat dalam berjuang? Sahabat berkata: Orang yang tidak dapat dikalahkan dalam perjuangan. Nabi SAW menerangkan: Bukan demikian sebaliknya ialah orang yang dapat menahan dirinya ketika marah”.

“Orang yang paling kuat kalangan kamu ialah orang yang dapat menahan dirinya ketika marah. Dan orang yang paling lembut ialah orang yang memberi kemaafan sedangkan beliau mampu untuk membalasnya”.

GANJARAN BIDADARI

“Barangsiapa yang dapat menahan kemarahannya padahal ia dapat meluahkannya, nescaya Allah SWT memanggilnya di hadapn khayalak ramai untuk dipersialakn memilih bidadari yang dikehendakinya”.

ALLAH MELINDUNGI ORANG YANG MENAHAN MARAH

Ibn Abbas r.a. ketika mentafsirkan ayat: Tolaklah kejahatan yang dilakukan kepadamu dengan cara yang sebaik-baiknya berkata: Sabar menahan marah, memaafkan di saat diganggu. Barangsiapa yang berbuat demikian, akan dilindungi Allah dan musuhnya akan ditundukkan.

ILMU YANG BERGUNA

Nabi Isa a.s. berkata kepada sepupunya Nabi Yahya a.s.: Saya akan mengajar kamu satu ilmu yang berguna iaitu jangan marah. Nabi Yahya a.s. bertanya: Bagaimana saya tidak aakn marah? Nabi Isa a.s. berkata: Bila ada orang yang mengatakan kesalahan kamu, maka katakan itu memang dosa saya tetapi saya tidak ingat dan kerananya saya memohon ampunan daripada Allah SWT. Dan jika ada orang mengatakan suatu perkara yang tidak dilakukanmu, maka bersyukurlah kepada Allah kerana orang tersebut telah membuat kebaikan kepadamu dengan menghinamu.

NABI MUSA A.S. SEBAGAI CONTOH TERBAIK

Nabi Muhammad SAW pernah terasa marah apabila dituduh berlaku tidak adil dalam pembahagian harta ghanimah, namun kemudiannya baginda SAW bersabda:

“Semoga saudaraku Musa a.s dirahmati Allah. Sebenarnya baginda a.s lebih disakiti berbanding diriku namun baginda a.s terus bersabar”

Kesabaran Nabi Musa a.s terbukti apabila baginda a.s terus cekal berdakwah meskipun kaumnya terlalu banyak menyakiti hati baginda a.s termasuklah ketika baginda a.s mengajak kaumnya berjihad untuk memasuki kota Palestin. Mereka menempelak Nabi Musa a.s dengan menyuruh baginda a.s berjihad bersama dengan Tuhannya sedangkan mereka hanya berehat menantikan keputusan.

Malah Nabi Musa a.s diminta untuk berlembut ketika menyampaikan dakwah kepada Fir’aun yang zalim: Pergilah kamu berdua (Musa dan Harun) kepada Fir’aun. Sesungguhnya dia telah melampaui batas. Maka serulah dia dengan kata-kata yang lembut, mudah-mudahan dia akan sedar dan takut”.

Umar al-Khattab juga pernah marah apabila dituduh berlaku tidak adil dalam pembahagian ghanimah namun kemudiannya beliau ditegur oleh seorang sahabat yang membacakan kepada beliau sepotong ayat al-Quran yang berbunyi: Berilah kemaafan dan suruhlah yang ma’ruf dan menjauhi kehidupan jahiliyah.

CARA MENGATASI MARAH

1- Berwudhu’ (atau mandi)

“Sesungguhnya kemarahan itu berasal daripada syaitan dan syaitan daripada api, dan api dapat dipadamkan dengan air. Apabila kamu sedang marah, hendaklah kamu berwudhu”.

2- Ubah posisi kedudukan: Jika berdiri, hendaklah duduk. Jika duduk, hendaklah baring. (berdasarkan anjuran nabi SAW)

3- Berlindung dengan nabi SAW dengan membaca ta’awuz

4- Berzikir kepada Allah SWT: Barangsiapa yang ingat kepada-Ku ketika marah, nescaya aku ingat kepadanya ketika Aku marah, dan tidak akan aku hilangkan rahmat-Ku sebagaimana orang-orang yang Aku binasakan atau hilangkan rahmat-Nya.

5- Ingat kebaikan orang dan melupakan keburukannya. Juga ingat keburukan kita dan lupakan kebaikan yang kita lakukan.

6- Sentiasa berprasangka baik dan tidak merasakan diri kita lebih mulia berbanding orang yang kita marahi. “Janganlah kamu merendahkan satu kaum yang lain kerana boleh jadi ia lebih mulia berbanding kamu”.
Seorang raja yang pemarah, menulis sepucuk surat dan diberinya kepada menterinya. Baginda berpesan supaya menterinya memberikan surat itu kepadanya apabila beliau dalam keadaan marah.

“Letakkan belas kasihanmu kepada orang-orang yang ada di bumi,
Nescaya engkau akan dikasihi Tuhan yang ada di langit.

Awas, wahai raja yang ada di atas bumi terhadap Tuhan di langit,
Awas, wahai pemerintah yang ada di atas bumi terhadap pemerintah di langit.

Ingatlah kepada-Ku ketika engkau sedang marah,
Nescaya Aku akan ingat kepada engkau ketika Aku marah”.

KONKLUSI

Imam al-Ghazali menyatakan beberapa sikap manusia:

1- Ada yang cepat marah tetapi cepat hilang marahnya
2- Ada yang lambat marah tetapi lambat hilang
3- Ada yang lambat marah tetapi cepat hilang. (Ini yang terbaik)
4- Ada yang cepat marah dan lambat hilang. (Ini yang terburuk)

Maka, hendaklah kita selaku muslim yang hidup bersaudara untuk menjauhi sikap marah yang dikutuk dalam agama. Dalam masa yang sama, kita juga hendaklah belajar untuk marah kerana Allah SWT.

Janganlah kita marah sehingga melupakan kebaikan orang terhadap kita selama ini. Ibarat kata orang, marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Doa nabi SAW: Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kalimah yang benar ketika aku sedang marah dan ketika redha.

-Kuliah di Surau Desa Taqwa, Seksyen 7 (bersebelahan UNISCEL), Shah Alam pada 12 Mei 2007

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE