Rabu, 25 Julai 2007

Sokong basmi keganasan


Oleh: Mohd Dzul Khairi Bin Mohd Noor,
Saya salah seorang daripada ribuan mahasiswa Islam menyeru rakyat Malaysia khususnya mahasiswa Islam agar senantiasa bersama Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam menentang segala keganasan yang dilakukan oleh mana-mana pihak terutamanya Israel. Baru-baru ini Malaysia telah meminta Majlis Keselamatan PBB campur tangan untuk memastikan Israel menghentikan kerja-kerja penggalian di timur Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis.

Hasrat murni ini adalah hasil dari keprihatinan umat Islam di Malaysia khususnya terhadap situasi sukar yang dihadapi oleh masyarakat di Palestin. Beliau yang juga pengerusi OIC sehingga kini telah memberitahu anggota tetap Majlis Keselamatan serta Setiausaha Agung PBB, Pan Ki Moon bahawa tindakan menghentikan kerja-kerja pembinaan sekitar masjid Al-Aqsa adalah 'perlu'. Beliau juga memberitahu penggalian oleh Israel sebagai 'tidak bertanggungjawab', serta berharap Majlis Keselamatan memandang berat isu ini dengan mendesak pemerintah Israel menghentikan kerja-kerjanya di sana.PM Malaysia menambah bahawa dia akan menghantar surat kepada pemimpin-pemimpin Arab dan ahli anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), supaya memberi tekanan terhadap Israel untuk memberhentikan kerja-kerja penggaliannya. Dalam pada itu, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) memberi amaran ketegangan lebih serius antara Palestin dan Israel akan meletus jika rejim Zionis itu meneruskan kerja pembinaan laluan ke Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis.Sebenarnya, Masjid Al-Aqsa telah menjadi salah satu faktor utama pertempuran antara rakyat Palestin dan regim Israel. Sekitar 80 rakyat Palestin pernah terbunuh apabila Israel membuka sebuah terowong pada 1996, manakala arus pemberontakan Palestin berterusan hingga tahun 2000 terhadap pemimpin Israel, Ariel Sharon ketika membuat lawatan di masjid tersebut. Keadaan ini menggambarkan betapa bermaknanya masjid suci tersebut kepada umat Islam di sana sehingga mereka sanggup bergadai nyawa.Berhubung dengan penggalian tersebut, Pakar arkeologi Israel, Meir Ben Doff mendakwa tugas penggalian rejim Zionis berhampiran Masjid Al-Aqsa adalah bagi pembinaan sebuah kuil Yahudi di pekarangan kompleks masjid berkenaan dan bukannya projek pembaikan jambatan lama seperti digembar-gemburkan Israel. Malah beliau mendakwa mempunyai dokumen bagi menyokong dakwaannya itu dan memberi amaran, pembinaan kuil itu boleh menyebabkan Masjid Al-Aqsa runtuh. Senario ini, amat menggemparkan dan menambahkan lagi keperitan masyarakat Islam di sana.Saya mengharapkan semua negara Islam perlu konsisten memberi tekanan kepada Israel untuk menghentikan kerja-kerja itu. Tekanan juga barangkali dapat diberikan melalui saluran kerjasama bersepadu pertubuhan dunia dan Parlimen seluruh dunia untuk memberi tekanan kepada Israel menghentikan keganasan mereka. Pada minggu lalu, saya rasa berbangga kerana Malaysia mempunyai peranan dalam Persidangan Antarabangsa 'Dedahkan Jenayah Peperangan-Jenayahkan Perang' yang telah berjaya menubuhkan Suruhanjaya Jenayah Perang Kuala Lumpur anjuran Pertubuhan Keamanan Sejagat Perdana di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Mudah-mudahan, usaha untuk mempertahankan hak milik rakyat Palestin di tanah air mereka dapat diteruskan melalui inisiatif komprehensif seumpama itu. Di samping itu, Mesyuarat Khas Jawatankuasa Eksekutif OIC dicadangkan agar diadakan pada 22 Februari depan di Jeddah, Arab Saudi bagi membincangkan perkara itu. Justeru, segala bentuk perbincangan sesama negara umat Islam perlu diberi fokus sewajarnya untuk menyelesaikan permasalahan penting seperti ini.Tindakan Israel memulakan projek pembinaan laluan ke Masjid Al-Aqsa pada 6 Februari lalu, menimbulkan bantahan besar-besaran penduduk Palestin dan umat Islam di seluruh dunia. Melalui perkembangan ini, kita mendapati umat Islam seluruh dunia amat prihatin dengan kondisi yang dihadapi masyarakat Palestin. Namun, bantahan yang dipamerkan itu perlu digembleng dan diadakan secara sebaik mungkin. Bantahan secara sistematik dan terancang perlu diatur dan diperbincangkan terutamanya melalui OIC, PBB dan pertubuhan seumpamanya agar Israel dapat merasai tekanan besar melalui bantahan seluruh dunia.Pada awal tahun ini juga, PM Malaysia telah bersetuju dengan inisiatif yang dirintis oleh negara Pakistan dalam merangka plan rundingan bagi menyelesaikan konflik Asia Barat. Melalui plan ini juga yang walaupun masih awal, saya melihat kemungkinan ada peluang agak luas untuk berpadu tenaga sesama negara Islam untuk menyelesaikan persoalan tersebut dan sekaligus membuka mata masyarakat dunia agar memberi perhatian serius terhadap isu ini.

Akhirnya sekali lagi, saya mewakili suara mahasiswa Islam dan masyarakat Malaysia di dalam ruangan ini ingin menyeru semua yang memiliki jiwa yang tulus dan ikhlas agar terus bersama-sama dengan hasrat pemimpin negara tercinta ini dalam membantu sesiapa sahaja khususnya rakyat Palestin untuk menghadapi segala pencerobohan dan keganasan yang dilakukan oleh Israel dan sekutu-sekutunya.

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE