Ahad, 15 Februari 2009

INSYIRAH


Insyirah melihat sumber kelemahan umat Islam adalah berpunca daripada dua perkara. Dan ini digali daripada hadis nabi SAW. Dua punca itu ialah kezaliman pemerintah dan kelemahan ulama. Pemerintah yang zalim akan meninggalkan bahkan menindas agama dan keagamaan. Ulama yang lemah pula akan mengekori pemerintah tanpa ada rasa ingin menegur dan melontarkan kandungan nasihat.
Pernah Insyirah memberanikan diri untuk berbahas dengan pensyarahnya Dr Nu’man Muqran daripada Jordan. Dr Mu’man berpandangan sezalim mana sekalipun pemerintah, ketaatan mesti diberikan kerana ini merupakan sunnah. Pemerintah yang zalim namun mampu mentadbir dengan baik adalah lebih utama berbanding dengan orang yang baik namun tidak bijak dalam pentadbiran. Maka bersabar dengan pemerintahan yang zalim dalam masa yang sama memberikan pendidikan kepada rakyat itulah yang terbaik pada pandangan Dr Nu’man.
Namun Insyirah bukan begitu. Insirah melihat kepada satu hadis nabi SAW, “Tolonglah saudaramu yang zalim dan dizalimi”. Lalu sahabat bertanya bagaimana membantu orang yang zalim. Maka nabi SAW memberikan satu jawapan yang sangat tuntas. Ambil sahaja kekuatan yang ada padanya.



Lumpuhkan kekuatannya. Cantas sumber yang mendorongnya melakukan kezaliman. Tumbangkan kerajaan secara bertahap dan mengikut prosedur yang sebetulnya. Menumbangkan kerajaan secara keras memang ditentang Insyirah namun mengambil kerajaan mengikut saluran pada Insyirah adalah sangat perlu.
Dalam usaha menumbangkan kerajaan itu, didikan kepada rakyat diberikan. Maka cakuoan dari bawah dan atas berlaku serentak. Ini yang difahami oleh Insyirah berdasarkan perbincangannya dengan beberapa ulama dan pemikir yang lain.
Subhanallah… Insyirah baru merasakan kekontangan ilmunya. Barulah Insyirah dapat merasakan penderitaan al-Syafei tatkala ilmu makin bertambah. Penderitaan orang alim bagi Insyirah adalah sangat menyakitkan. Orang jahil menderita tidak tahu. Sedangkan orang yang tahu menderita kerana mereka tahu betapa banyaknya perkara yang mereka tidak tahu.
Ini yang menyakitkan Insyirah.
Betapa bersusah payah Insyirah bangun melakukan tahajud di malam hari dan kemudiannya mengulang kaji pelajaran. Sudah lumat kitab al-Muwafaqat oleh al-Syatibi dibaca olehnya. Setiap kali qiam, Insyirah akan memanjangkan qiamnya. Ia akan cuba membaca sebanyak mungkin ayat dalam setiap rakaat. Biasanya Insyirah akan membaca sebanyak 5 muka surat setiap rakaat.
Ruku’ dan sujudnya juga begitu. Biasanya air mata Insyirah akan melimpah keluar setiap sujud. Terasa dosa menghimpitnya. Kadang-kadang menggigil badan Insyirah mengenangkan dosa-dosanya. Terasa yakin dalam dirinya bahawa ia lah penghuni neraka. Dan bau syurga kian menipis dan menjauh.
Itulah cerita Faten kepada saya. Saya terasa malu dan tersipu mendengarnya. Perasaan malu menyeluruhi segenap urat saraf saya. Seorang muslimah yang bertubuh kecil namun berjiwa kental. Keluarganya berada dan kaya, namun jiwanya lebih kaya berbanding hartanya. Kadang-kadang saya sangat pelik, kenapa mudah benar dan pemurah sangat si muslimah ini. Tidak kedekut, bahkan sangat pemurah. Faten meggambarkan pemurahnya Insyirah ini, “Jika ia keluar dengan RM 100 ke masjid pada Subuh Jumaat, Insyirah akan pulang dengan hanya RM 20 sahaja. Itupun digunakan untuk belanja kawannya pula”.
Saya secara peribadi pernah bertanyakan Haji Sibyan ketika kami berbincang kitab al-targhib wal-tarhib, bagaimana orang tua yan alim itu menjaga anaknya dalam bab harta. Haji Sobyan menyebut, “Harta ini bukan untuk kami sebaliknya untuk Allah. Kami hanya wasilah”.
Boleh saya katakan, Insyirah merupakan perindu syurga. Pernah saya lihat matanya merah-kemerahan satu ketika. Ketika itu, kami terserempak di bangunan Jabatan Sejarah. Apabila saya bertanyakan Zainab yang kebetulan ada di situ, Zainab menceritakan bahawa Insyirah menangis lama setelah membaca surah al-Tur.
Aduh, betapa khusyu’nya hati muslimah ini. Spek matanya kian menebal kerana asyik membaca. Dahinya kian bertambah kerut dan meluas lantaran kuat berfikir. Terdapat sedikit bekas di bawah kedua matanya dek air mata yang melimaph setiap malam. Jari-jemarinya asyik bergerak membilang tasbih. Kemudian disembunyikan apabila ada yang memerhatikan. Pakaiannya sentiasa kemas melambangkan jiwa kepimpinan. Hatinya halus dan mudah merasakan penderitaan orang lain.
Saya tidak tahu apa rahsianya. Saya bukan menipu dalam mengisahkan cerita Insyirah. Mungkin ada yang mengatakan saya gatal dan tidak sabar berkahwin namun sebenarnya tidak kerana saya tidak pernah menyimpan hasrat untuk mengahwini Insyirah. Malah kalangan kami, semua tidak berani merapatinya kerana berasa segan dan malu.
Insyirah adalah sebuah potret seorang muslimah yang meletakkan Allah dan Rasul dalam hati. Hatinya sentiasa bertasbih dan lisannya menterjemahkan. Insyirah adalah lambing seorang muslimah yang kenal dan teguh semangatnya, tidak mudah goyah. Maka orang sepertinya, membuatkan aku terkagum.
“Ustaz, bagi ana, Tuhanlah yang ana tuju dan redha-Nya yang ana kejar”.



1 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

Allah brfirman : maksudnya:"sesungguhnya pemimpin kamu hanyalah Allah dan Rasul-Nya dan org mukmin,iaitu org2 yg mendirikn sembhyg dan mgeluarkn zakat dan mreka adalah org2 yg rukuk.Brgsiapa yg memilih Allah,,Rasul dan org mukmin,maka sesungguhnya itula parti Allah.Merekala yg akn brjaya"(al maidah:55-56) Tuhan x pernah brfirmah kita tunduk kpd pemimpin yg zalim..wallahualam..klau ada salah hrp dimaafkn..

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE