Sabtu, 6 Jun 2009

KONGRES PENDIDIKAN


Terdapat tiga golongan dalam tingkat kesedaran menurut tulisan William F. O’neil. Golongan Magis, Naif dan Kritis. Tiga golongan inilah yang akan saya sentuhkan sedikit bagi membincangkan tentang sistem pendidikan secara sangat ringkas.

Golongan Magis tidak melihat sesuatu sistem itu ada kaitan dengan perubahan norma kemanusiaan. Maknanya, golongan ini melihat perubahan sistem pendidikan tidak ada kaitan dengan kerosakan sosial. Itu sebagai contoh.

Golongan Naif pula melihat aspek kemanusiaan itu yang penting, bukan sistem. Biasanya dalam dunia usrah, apabila dimuhasabahkan kenapa usrah tidak bergerak, maka golongan ini akan berkata, “Kelemahan perjalanan usrah bukanlah disebabkan sistem kerana sistem sudah baik. Yang lemahnya adalah tenaga penggerak.”



Manakala golongan ketiga iaitu Kritis melihat aspek sistem sebagai faktor terpenting. Kerosakan sosial kemungkinan ada kaitan juga dengan aspek manusia. Namun aspek yang paling berperanan dalam membentuk sosial dan norma kemanusiaan adalah sistem itu sendiri.

Dalam hal ini, GAMIS termasuk dalam golongan Naif dan Kritis. Kita sememangnya bersetuju jika dkatakan kerosakan sosial adalah disebabkan aspek manusia. Namun masalah terbesar ialah aspek sistem itu sendiri.

Kelemahan sistem pendidikan itulah yang menyebabkan berlakunya kerosakan sosial di Malaysia. Dari sudut yang mana? Akan saya jelaskan kelak termasuk dari sudut terma aksiologi. Akan saya jelaskan juga apa ertinya liberalisme pendidikan dan liberasionisme.

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE