Isnin, 13 Julai 2009


Saya berasa selesa amat bekerjasama dengan kumpulan nasyid tanah air yang terkemuka Rabbani. Adik-adik konsert turut memberikan satu gerak kerja yang sangat menarik dalam menjayakan agenda konsert ini.

Dalam siaran langsung Radio IKIM tadi (13 julai), saya menegaskan satu perkara. “Saya sentiasa berpesan kepada MT GAMIS dan AJK Konsert bahawa kita bukannya mahukan GAMIS menjadi popular. Dan saya tidak kisah sekiranya orang tidak mengenali siapa presiden GAMIS. Yang penting ialah orang kenal Islam itu sendiri.”

Kalau saya mahu orang kenal GAMIS, GAMIS boleh dibubarkan bila-bila masa sahaja. Jika saya mahu orang kenal saya sebagai Presiden GAMIS, saya akan mati bila-bila masa sahaja. Jadi merugikan sekali jika saya mahukan saya dikenali. Maka saya pahatkan awal-awal lagi, yang penting ialah Islam akan terjulang dan meresap dalam hati penganutnya.



Saya teringat lagu Rabbani yang sangat bagus. Mana milik kita? Itu persoalan yang sangat menarik. GAMIS adalah hak dan milik Allah, bukan milik saya. bukan milik Rafidah dan bukan milik Kusaire. Ia milik Allah. Sekiranya terjadi apa-apa kepada GAMIS, saya sudah serahkannya sepenuhnya kepada Allah. Terpulang kepada Allah, apa yang Allah mahukan.

Maka saya ingin sekali mengajak ahli GAMIS semuanya agar sentiasa mensyukuri nikmat Allah yang telah memberikan kekuatan kepada GAMIS. Sehingga kini, GAMIS masih berdiri teguh atas nikmat daripada Allah. Sekiranya suatu masa nanti pimpinan yang memegang GAMIS bermasalah hubungan dengan Allah, maka Allah akan melenyapkan GAMIS pada bila-bila masa sahaja yang Allah mahu.

Dunia ini bukan dikuasai kita. Ia milik Allah. Maka ucapan Subhanallah adalah tanda taqdis, atau penyucian Allah. Tasbih, tahmid dan takbir mesti menjadi basahan lidah. Sekiranya ahli GAMIS rajin mengamalkannya, dan semestinya saya mesti lagi-lagi kena rajin mengamalkannya, maka saat itu adalah saat kemenangan bagi GAMIS.

Bukan dengan popular itu kemenangan kepada GAMIS. Bukanlah apabila GAMIS berjaya melahirkan ribuan kader itu, sebagai tanda kejayaan GAMIS. Kejayaan GAMIS adalah apabila GAMIS berjaya melahirkan kader dan mengukuhkan dakwah sehingga ramai orang menyedari ketuhanan Allah dan menyembah-Nya dalam erti kata sebenar. Dalam, bab tarbiah, kemenangan GAMIS ialah apabila berjaya melahirkan ahli yang bersih hatinya serta dipenuhi dengan rasa syukur.

Inilah GAMIS, kepada sesiapa yang belum mengenalinya. Justeru, saya sentiasa bertanya kepada diri. Apakah pekerjaan yang saya lakukan akan mengembalikan orang kepada penghambaan yang sebenarnya? apakah dengan mengadakan konsert, Islam akan terjulang dan kesucian hati akan terpelihara? Apakah dengan mengadakanj aktiviti dakwah, Allah akan menjadi sebutan lidah masyarakat?

Ini persoalan yang sering bermain di fikiran saya. semakin saya berfikir, semakin kuat Iblis membisikkan dan membujuk hati saya agar cenderung kepada keduniaan. Ia sangat mengganggu. Namun saya sedar, syaitan yang ditugaskan untuk menjada saya tidak setanding dengan syaitan yang menjaga orang lain. Syaitan yang menjaga saya tidak terlalu menghadapi kesulitan untuk melekakan saya.

Aduh, astaghfirullah. Saya terpaksa menerima satu hakikat yang menyedihkan. Ketidak kuatan GAMIS adalah disebabkan maksiat presidennya. Ini hakikat yang paling pahit untuk saya telan. Apabila menerima mesej daripada Ust Yussaine petang tadi, berpesan agar saya menghiasi diri dengan tawadhu’, saya mengerti mafhumnya dan maksudnya. Maksudnya adalah, saya bukan orang tawadhu’. Aduh, ia sangat menyedihkan saya.

(tambahan: pernyataan terakhir saya telah disalah ertikan. setelah saya memerhatikan balik, baru saya perasan bahawa saya telah melakukan kesilapan dari sudut bahasa. sebenarnya begini, bukanlah ust yussaine bermaksud saya tidak tawadhu'. saya maksudkan melalui pernyataan terakhir sebagai, saya harus mengerti bahawa pesan ust yussaine itu seolah-olah datang dari Allah, cuma melalui pesan beliau. beliau tidak berniat apa-apa kecuali nasihat, cuma saya yang mengenali diri saya harus mengerti, bahawa itu adalah pesan dari langit agar saya berhati-hati. konklusinya, ust tidak bermaksud apa-apa selain nasihat sebagai murabbi, manakala saya yang mengenali diri saya sendiri harus mengetahui bahawa itu adalah pesan dari langit yang diterjemahkan melalui ust. maka saya harus menanam semula nilai tawadhu' itu. segala puji itu hanya milik Allah dan terima kasih buat ust yang saya kasihi)






4 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

salam,trima kasih krna sudi mgakui diri prlu brtawadhu' stlh smua org di'smash' brtalu-talu apabila mmbri apa2 kmntr..seolh2 smua pgomntr sblm ni mmsuhi dn ingn menggagalkn idealisme kita...wlupun pgomntr2 yg 'keras2' dr mana shj sudh bhnti mmbri komen2 dsni..bukn bmkna mrk akur dan kalah bhujjh dgn sdr..tapi sudh hmpa dn sedih bhdpn dgn prsden yg tdk tawadhu' dn jrg skli mdngr pdgn org...-shbt dzul.

dr w on 13 Julai 2009 pada 10:24 PTG berkata...

Lirik ''Mana Milik Kita'

Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya
Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya

Kita Allah punya
Bumi langit ciptaanNya
Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaanNya
Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita
Kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada

Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya
Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya

Mengapa kita sombong
Memilik Allah punya
Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya
Patut bersyukur kepada Allah
Yang memberi segalanya
Malulah kepada Allah
Kerana milik Ia punya

Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa
Janganlah mengungkit

Mengungkit jasa kita
Jasa kita di sisiNya
Yang sebenarnya Allah punya
Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga
Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa
Gunakanlah nikmat Allah itu
Untuk khidmat kepadanya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya

Mana milik kita
Tidak milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya
Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya…

Khairul on 14 Julai 2009 pada 4:33 PG berkata...

Assalamualaikum, Saudara Zulkhairi, pertamanya saya mengucapkan jazakumullahu khairan atas tulisan muqaddimah perjuangan yang saudara ungkapkan. Terlalu sulit d zaman serba mencabar ini mencari pemikiran-pemikiran remaja yang mengungkapkan ubudiyyah yang total terhadap Allah. Syabas !! Moga Allah rahmati perjuangan saudara... Khairul

Khairul on 14 Julai 2009 pada 4:51 PG berkata...

Assalamualaikum, Saudara Zulkhairi semoga Allah merahmati saudara dan teman-teman seperjuangan yang ikhlas. Dari apa yang saya tatapi dari tulisan saudara, ternyata penulis itu sehebat namanya. Zul Khairi ertinya yang memiliki kebaikan.

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE