Khamis, 4 Jun 2009

PAS ERA BARU


Apabila naqib saya, seorang prof madya memberikan pandangan, saya terasa amat berat untuk membangkangnya. Apatah lagi ia seorang yang sangat brilian dan dianggap guru oleh saya.

Namun saya berpegang dengan prinsip al-Qaradawi yang berkata, “Ibnu Taimiyah adalah orang yang paling aku sayang, namun kebenaran lebih aku sayang.”

Maka dengan hati yang berat saya mengeluarkan pandangan dalam majlis brainstorming yang ternyata berbeza sedikit dengan pandangan naqib saya. Naqib saya berpandangan, “Tarbiah marhalah akhir di kampus mesti mengambil kira untuk melahirkan pimpinan gerakan Islam.”

Saya tidak beranggapan demikian. Pandangan saya ialah, “Tarbiah tidak semestinya melahirkan pimpinan tetapi yang lebih penting ialah melahirkan ornag yang pakar dalam bidang masing-masing.”

Orang yang mempunyai idealis mesti dilatih skill brainstorming dan mengasah minda yang lebih kritikal. Orang yang teliti dilatih menjadi pengurus dan pentadbir yang profesional. Orang yang mahir dalam perkomputeran dilatih menjadi ahli ICT yang berkualiti.




Tidak semesti semua orang menjadi pimpinan, sebagaimana tidak semua perlu menjadi orang bawahan yang hanya ingin bekerja. Mungkin ada yang beranggapan, orang yang tahu bekerja tetapi tidak punya idea adalah orang yang baik.

Namun saya berpandangan, orang yang strategis dan perancang adalah lebih diperlukan. Cuma masalahnya ialah, kita tidak mahu orang yang hanya sembang deras tetapi langsung tidak mahu ke bawah.

Naqib saya mendengar dan menerima dengan baik. Beliau merupakan naqib yang baik dan paling saya sayang. Beliau yang mengajar agar saya bersifat kritikal dan jangan hanya bersikap menerima. Mesti mencabar minda dan mengasah pemikiran.

Bahkan selepas perbincangan, beliau berjumpa saya dan mengatakan point yang saya lontarkan adalah sangat bagus. Inilah kerendahan jiwa yang tidak bergantung kepada pangkat. Seorang naqib yang tidak pernah sombong. Kritikal dan mencabar minda, mengkritik membina dan menongkah arus tidak bererti sombong, bahkan ia boleh membawa makna tawadhu’ jika diperhalusi.

Dalam soal kepimpinan, saya tetap menyokong Tuan Guru Haji Hadi untuk terus memimpin PAS. Meksipun jika Tuan Guru tidak pandai mengurus. Saya tidak kata Tuan Guru tidak pandai, namun saya jelaskan, saya tetap menyokong beliau meskipun beliau tidak pandai mengurus.

Ini kerana seorang presiden mestilah seorang yang mampu memberikan pengaruh dan kesan kepada ahli. Seorang presiden tidak semestinya seorang pengurus. PAS bukanlah parti penerbitan buku atau pertubuhan bola sepak. Maka yang terpenting bagi presiden PAS ialah, efektif, atau pengaruh.

Pandangan saya ini adalah untuk marhalah sekarang.

Namun jika PAS berubah kelak, maka perlu diteliti semula. Begitu juga jika UMNO berubah. UMNO juga harus memikirkan apakah bentuk kepimpinan yang ingin mereka lantik. Apatah lagi UMNO merupakan Pasrti Melayu terbesar di Malaysia.

Apa maksud saya? Prof Madya Abu Hassan mengeluarkan pandangan, PAS sebagai jamaah mesti dibezakan dengan pengurusan parti. Bermakna PAS terbahagi kepada dua. Satu gerakan, satu pengurusan pasrti.

Untuk gerakan, yang memimpin adalah Mursyidul AM dan Majlis Syura Ulama. Ia adalah main dan yang paling utama. Manakala pengurusan berada dalam lingkungan gerakan itu sendiri. Cuma berlaku pemisahan antara parti dengan gerakan.

Gerakan adalah parti namun parti bukannya gerakan. Ini juga idea Ketua Pengarah Malaysia Think Tank London, saudara Wan Saiful Wan Jan. Ada irasnya.

Maka dalam parti, yang mengurusnya adalah presiden. Bermakna jika jadi begini, pemilihan presiden PAS juga mesti berdasarkan faktor, siapa yang paling bijak mengurus dan paling licik politik. Naun ia tetap berada di bawah PAS sebagai sebuah gerakan. Mursyidul Am dan Majlis Syura Ulama tetap yang tertinggi.

Jika berlaku begitu, PAS harus memikirkan semula rentak tarinya. Idea ini pernah saya lontarkan kepada saudara Sabki Yusuf. PAS dipimpinj oleh Mursyidul Am dan Majlis Syura Ulama, bukannya Dewan Ulama.

Dalam PAS mesti ada sayap pentingnya. Mungkin sayap penting bagi JAMAAH PAS ialah Parti Politik, Gerakan Dakwah dan Gerakan Ekonomi.

Presiden parti, presiden dakwah dan presiden ekonomi adalah setaraf. Manakala kuasa tertinggi ialah Mursyidul Am dan Majlis Syura Ulama. Jika jadi begini, saya mencadangkan agar taraf Tuan Guru Haji Hadi dinaikkan lagi, sama ada menjadi Mursyidul Am ataupun Timbalan (sekiranya Tuan Guru Nik Aziz belum meletakkan jawatan).

Siapa pula Presiden parti? Mungkinkah Husam, YB Solahuddin atau IR Nizar? Mungkinkah Ustaz Tuan Ibrahim atau Ustaz Shah Kirit menjadi Presiden Dakwah? Mungkinkah juga Haji Ismail HPA menjadi Presiden Ekonomi? Atau tukar saja nama presiden kepada Timbalan-timbalan presiden.

Saya tidak pasti. Namun mungkin boleh dibincangkan. Agar kuasa dakwah dan ekonomi PAS akan makin mantap. Agar suatu masa kelak, ahli gerakan yang dilatih tidak perlu lagi memikirkan mencari kerja makan gaji kerana Jamaah sudah menyediakan ekonomi yang mencukupi.

Wallahu a’lam bis sowab…






2 Cadangan/Pandangan:

Masturah Abu Bakar on 5 Jun 2009 pada 7:42 PG berkata...

Assalamualaikum.

Saya berpandangan bahawa, pandangan ustaz tidak terlalu berbeza dengan naqibnya. Maka, kesimpulan saya ialah,

“Tarbiah marhalah akhir di kampus mesti mengambil kira untuk melahirkan pimpinan gerakan Islam yang pakar dalam bidang masing-masing.”

Alasan saya,
1- Tidak semua ahli gerakan Islam ditarbiyah seperti mana proses pentarbiyahan di kampus, maka individu yang lahir melalui proses tersebut tidak dapat tidak mesti mempunyai daya kepimpinan yang tinggi. Bukan bermaksud produk tarbiyah kampus mesti menjadi pimpinan, cuma cukup hudhuruhu muatssir (kehadirannya memberi kesan).

2- Bukan sahaja mampu menjadi pimpinan, malah produk tarbiyah kampus adalah produk yang mahir dalam bidang masing-masing untuk menjadikan hudhuruhu muatsir. Contohnya dalam bidang keilmuan,politik,perniagaan mahupun penulisan dan penerbitan.

Dengan kedua-dua alasan di atas, terdapat 2 kesan yang besar terhadap jamaah Islam :

1- Produk tarbiyah kampus bukan menambah masalah lambakan 'penyokong'(Tengok,angguk) dalam jamaah. Tetapi mereka menjadi pendokong (Pemikir, perancang dan pelaksana)yang menerajui jamaah walaupun hanya berada dalam golongan 'grassroot'.
2. Jamaah Islam tidak bejat dengan figur-figur yang mampu melaksanakan pembaharuan.

Wallahua'lam.

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum, nampaknya isu gerakan islam di kampus tidak menjadi kerahsiaan lagi. Sudah boleh dibincang secara umum..Ana mencadangkan supaya perbincangan tentang isu2 dalaman dibincang secara tertutup.

wallahu'alam

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE