Isnin, 22 Jun 2009

SAYA AKAN DENGAR PESAN ORANG


Ternyata benar nasihat seorang kepada saya. Berjuang mencari kebenaran bukannya kemenangan. Sebelumnya saya pernah mendengar pesan indah itu daripada Cikgu Mi Teras. Bahkan beliau berkata, “Zaman sekarang, yang terjadi ialah, membenarkan yang kuat, walhal sepatutnya menguatkan yang benar.”

Nasihat orang kepada saya, saya takkan lupa. Bodohla saya jika berdiam diri dan berpekak badak. Tidak cerdiklah saya jika saya tidak mengendahkan nasihat. Jika Tuan Guru menarik kata-katanya, masakan saya terus berdegil. Atau saya mesti beristiqamah?

Dulu-dulu saya membaca novel Jibam. Ada satu falsafahnya, bunyinya menarik. “Aku tahu apa yang engkau tidak tahu.” Saya membuat sangkaan di saat umur saya masih di sekolah rendah, bahawa ada Jibam mengetahui beberapa perkara yang pelik sifatnya.

Maka mengertilah saya di saat dewasa, bukan semua orang perlu mengetahui pemikiran kita dan apa yang kita mahukan. Namun kesannya mesti ada.

Saya menerima segala teguran dengan rendah diri. Mendengar teguran bagi saya, tidak bererti mengubah pendirian. Berubah-ubah pendirian adalah sifatnya bagi lalang. Teguh dengan pandangan itu yang dimahukan. Saya tetap beringat, jangan sampai cerdik tidak boleh ditumpang bodoh tidak boleh diajar.

Ya, saya akan ingat yang itu.

2 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

benar sungguh pepatah melayu berkata...
dalam pekara mcm ini.. kita mesti "tarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak"....

saya on 23 Jun 2009 pada 8:14 PG berkata...

salam,terima kasih ats sifat rndh diri dn sudi mnjdi pdgr nsht dr ssiapa shj.Mungkin keinginn utk bdebat dgn Ust Nasharudin Mat Isa boleh ditarik semula.Cntohi TGNA.mdhn2 sdr pres.akan mnjdi lbh trhormt dimata kami sbgi khadam2 bwhn.insyaAllah.slm pjugn.

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE