Rabu, 16 Julai 2008

Inilah Hidupku




Kadang-kadang, rasa kecil juga hati, cemburu datang bertalu-talu, rasaingin ‘gugur’ bagaikan helainan dedauanan kering datang bersinggah. Rasa cemburu dan geram itu kerap kali juga mengusik hati, dan sering kali juga membuatkan aku terkedu dan sendu.

Menjadi orang penting dalam persatuan yang dinggap pemberontak no. 1 di UM kadang-kdang membuatkan hati pedih. Ada kala, ketika orang lain sibuk menyertai pelbagai seminar, kita pula terpaksa berhempas-pulas membuat kerja lain. Saya masih ingat, ketika itu ada seminar peringkat kebangsaan diadakan di Akademi Islam tetapi saya dengan berat hati terpaksa melupakannya kerana menumpukan gerak kerja pilihan raya kampus. Tapi hati mana tidak pedih.

Beberapa kali juga kursus kahwin diadakan namun tidak pernah sempat untuk saya meluangkan masa, sedangkan yang lain seronok je dengar cerita pasal kahwin. Kursus tu takpelah, tetapi bagaimana dengan seminar-seminar ilmu? Saya masih ingat program dakwah yang menghadirkan Siddiq Fadzil dan Shah Kirit, sekali lagi saya terpaksa melupakannya. Adik saya Wasif juga kerap kali menjemput saya untuk program keilmuan PKPIM tetapi banyak juga terpaksa saya lupakan.

Geram juga kadang-kadang. Jauh sudut hati, ah, pedulikan jamaah, pedulikan Islam, lebih baik aku masuh seminar je. Tetapi seminar hanya memberikan kebaikan untuk diriku seorang sedangkan gerak kerja jamaah adalah untuk umum.

Orang lain mungkin tidak tahu, bahawa kami hidup membela kebajikan mereka. Kami sanggup dihadapkan di mahkamah Universiti, dimarahi pihak pentadbiran, berdepan dengan pelbagai cabaran, semuanya untuk kebaikan student tetapi tengok-tengok, student pula menyalahkan kami. Kami berjuang untuk merendahkan kadar caj perkhidmatan Ptptn malah meniadakannya sama sekali, tengok-tengok student pula yang membenci kami. Walhal kami berjuang untuk mereka. Ah, pedulikan. Mereka bukan faham pun.

Siapa tidak cemburu apabila melihat rakan-rakan berkursus bahasa Arab di Syria untuk dua bulan. Rasa cemburu menampar-nampar ulu hati, namun apakan daya. Saya membujuk hati yang lara, jika kalian ke Syria untuk berseronok dengan ilmu, maka saya di Malaysia untuk bermain dengan duri-duri perjuangan. Jika kalian bertemu al-Zuhayli dan al-Buti di sana, saya pula bertemu dengan rakyat yang menderita kebuluran di sini. Jika kalian tenggelam dengan asyik-makhsyuk ilmu, saya pula sibuk mengesat air mata duka masyarakat.

Saya katakan kepada seseorang yang akrab dengan saya ketika kami bertemu di bawah teduhan pohon di masjid UIA PJ, bahawa saya tidak mahu hidup sebagaimana orang lain. Benar, orang lain bekerja gaji ribuan ringgit, namun saya tidak puas dengan gaji ribuan ringgit jika masa tidak dipenuhkan dengan gerak kerja Islam. Lalu gaji ribuan itu saya tinggalkan. Benar, orang lain mungkin puas bekerja makan gaji dan berada di pejabat, kelak mereka tidak perlu bimbang untuk membalas budi orang tua, namun saya tidak puas jika tiada usaha membentuk generasi muda dengan sebaiknya. Saya puas dengan hidup sekarang. Duit tidak pernah cukup, tetapi jiwa senang dengan gerak kerja ini.

Saya masih ingat, saya mengumpul-ngumpul duit hasil kuliah-kuliah, lebih seribu itu yang pasti. Duit itu saya kumpulkan kerana saya ingin mendirikan Bait Muslim dengan hasil usaha saya sendiri, tanpa bergantung kepada orang. Namun apabila melihat sahabat yang kadang-kadang tidak berduit, hati saya tidak tenang. Lalu duit itu yang ribuan hanya tinggal beberapa keping sahaja. Sekarang, saya cuba lagi mengumpulkan wang untuk keperluan, namun sekejap saya ke Perak, sekejap ke Kedah, sekejap ke Kelantan, jadi, duit pasti saya gunakan. Akhirnya, saya tinggal tidak berduit. Tetapi apalah sangat kisah hidup yang tidak seberapa ini jika dibandingkan dengan pejuang dahulu yang pernah makan nasi berlaukkan telur berasama keluarga beberapa lama. Apalah sangat kisah hidup saya jika dibandingkan beberapa pejuang yang hanya makan magge beberapa minggu.

Lalu saya katakana kepada teman saya di petang itu, saya inginkan hidup yang susah. Orang yang hebat, semuanya lahir dalam kesusahan. Malah mereka sengaja menempuh hidup yang susah kerana kesusahan tidak melekakan, malah kesusahan mengajar erti berdikari. Saya katakan kepadanya lagi, saya tidak pernah terdidik dengan kesenangan, malah sejak kecil saya hidup berpada-pada.

Ya, semasa di bangku sekolah rendah dulu, ma selalu memberikan duit kepada kami adik beradik 50 sen sahaaj setiap hari. Ketika itu harga kuih 10 sen dan air juga begitu, manakala nasi 30 sen atau 50 sen harganya. Saya makan sekadarnya. Beberapa kawan terkejut melihat saya. Katanya kamu anak orang yang senang tetapi hanya berbekalkan duit 50 sen, sedangkan kami berbekalkan duit 1 ringgit.

Apabila masuk ke sekolah menengah, saya cukup hairan dengan ramai sahabat saya yang punya duit yang banyak. Walhal tidaklah banyak sangat, tetapi di dalam dompet itu terdapat banyak juga helaian merah. Sedangkan saya sehingga tingkatan 5 tidak pernah mempunyai dompet. Saya tidak pandaia menyimpan wang di dalam dompet. Saya tidak pernah merasai duit yang banyak untuk dibelanjakan. Jika ma ingin membelikan baju, saya rasakan ia sangat membazir dan menyusahkan ma sahaja. Jadi, biarkan, baju yang lama masih banyak. Baju abah pun banyak lagi.

Sehinggalah apabila saya ditawarkan meneruskan pengajian di Kusza, kakak membelikan saya dompet, yang saya gunakan sehinggakan ke hari ini. Agak lusuh, tetapi masih terjaga. Saya bertekad tidak akan menukarkannya kerana inilah pemberikan kakak yang perlu saya hargai. Lalu pernah seharian di Kusza saya hanya menghilangkan dahaga dengan air watercooler dan menyahkan rasa lapar dengan kurma dan kismis yang dibawa dari rumah. Wajah hari itu, pastinya pucat menahan lapar.

Saya sangat tidak suka membazir. Saya juga tidak suka bermewah. Mungkin ketika saya menjadi presiden Pmi, beberapa orang marahkan saya kerana selekeh. Ah, pedulikan. Biar saya luahkan dalam blog ini, saya bukan sengaja tidak mahu membelikan pakaian yang baru. Saya bukan sengaja mengenakan baju dan seluar abah yang besar. Saya bukan sengaja membelikan kasut yang berharga Cuma 12 ringgit atau 15 ringgit. Saya bukan sengaja membelikan baju yang mencecah 20 ringgit dan sehelei dua yang mencecah 40 ringgit. Tetapi saya bukannya berduit sangat, dan saya tidak rela menghabiskan duit saya untuk perkara-perkara tersebut sedangkan ramai sahabat saya yang kelaparan.

Apabila saya masuk ke kusza, saya terkejut melihat ramai orang yang bercakap sendirian. Oh rupanya mereka bercakap dengan handset. Saya tidak mengetahui perkara tersebut kerana saya baru memegang handset yang harganya sekarang boleh didapati dengan semurah 50 ringgit.

Saya biarkan sahaja orang memarahi saya, kerana mereka inginkan saya presiden yang menjaga imej. Pernah saya ketiadaan seluar, lalu saya sarungkan seluar hitam yang sebenarnya seluar baju melayu. Sampai sekarang itulah seluar yang saya pakai ke sana ke sini, kerana saya tidak punya seluar yang baik untuk dipakai.

Bagi saya yang tidak pernah merasa duit yang banyak, apabila saya mendapati duit dalam bank ada dalam sekitar 300, saya rasa saya sangat kaya. Ya, saya sangat kaya. Lalu saya menggunakannya untuk membelanja kawan-kawan saya. Saya punya ptptn yang sangat sedikit. Ramai yang tidak mempercayaianya. Ya, hanya 3300, untuk 3 tahun. 3300 itu jumlah keseluruhannya. Lalu, saya tidak pernah mengusik duit baki yang terdapat dalam bank sehinggalah ke sem terakhir, itupun untuk membayar yuran yang belum habis-habis lagi.

Namun kadang-kadang saya terasa. Rakan-rakan saya yang tampaknya tidak berduit, tetapi ada kalangan mereka yang terlalu bermewah. Bermewah tidak mengapa, tetapi apabila terlalu bermewah, ini yang tidak dapat saya terima. Saya mengamalkan prinsip bersederhana, mewarisi kehidupan Gandhi yang berhati mulia. Itu yang saya cuba.

Saya bilang lagi kepada teman saya yang amat saya hormati, bahawa saya ingin punya wang yang banyak, menjadi kaya raya, untuk membantu jamaah dan sahabat. Perkara pertama saya lakukan bila saya memiliki wang banyak adalah menghulurkan bantuan sebanyak mungkin kepada yang memiliki masalah kewangan.

Jika saya pernah melupakan hasrat ke Syria kerana Gamis, maka saya juga lupakan hasrat saya untuk bermewah kerana sahabat. Oh, maafkan saya.

11 Cadangan/Pandangan:

Anak Muda Reform on 16 Julai 2008 11:30 PTG berkata...

salam..temanku heiry..sedang menagih simpati ke??satu je aku pesan, sekurang2nya hang masih ada ruang untuk mencari kewangan, aku nih, ke sana-sini, ape yang ada je..bagi aku, kesusahan adalah guru yang terbaik dalam mendidik dan mentarbiyah kita, cuma bile kita senang jangan mudah nak membazir n lupa saat kita susah dahulu..

tak salah selekeh, cuma imej sebagai ketua tetap kena jaga..

hang kahwin jela, die pun dah sedia kut..tak pe, kalu 22 sudah mempuyai fikrah perjuangan dan aqidah yang jelas, sama2lah hangpa menelusuri saat2 susah dan senang bersama..inilah kemanisan perkahwianan..wallahualam

izzulislam on 18 Julai 2008 7:52 PG berkata...

teruskan perjuangan ya akhi..tahniah dan syabas

muhammad hilmi on 19 Julai 2008 7:19 PG berkata...

salam...
(^_^), beruntungnya ana kenal dgn anta.. Semangat perjuangan dalam diri anta tidak pernah luntur.. mudah-mudahan, semangat tu akan terus kekal dalam diri kita smua..

p/s: anta beruntung, dikurniakan ALLAH semangat juang yang tinggi,punyai jemaah yg kukuh dan kuat,Ilmu agama yg tinggi dan byk lagi..x macam ana,sejak akhir2 ni, ana selalu tertewas,tambahan ana ketandusan tarbiah,surau & masjid makin jauh,tambahan,ana xdak kenderaan, hanya brbekalkan baki semangat yang semakin luntur.. erm, terkadang ana takut, takut dgn suasana sini,skarang ana x dapt nk berbuat apa2..Hritu pihak MAS telefon, ckap FELDA tgh monitor ana, ana jadi spt lipas kudung, x dapat nk buat apa2,ana keseorangan utk membela nasib pelatih kt sini, ana kesian tgk pelajar2 kat sini, tapi betul kata anta mudah-mudahan,ALLAH bagi yang terbaik buat kami..

"Geram juga kadang-kadang. Jauh sudut hati, ah, pedulikan jamaah, pedulikan Islam, lebih baik aku masuh seminar je. Tetapi seminar hanya memberikan kebaikan untuk diriku seorang sedangkan gerak kerja jamaah adalah untuk umum.

Orang lain mungkin tidak tahu, bahawa kami hidup membela kebajikan mereka. Kami sanggup dihadapkan di mahkamah Universiti, dimarahi pihak pentadbiran, berdepan dengan pelbagai cabaran, semuanya untuk kebaikan student tetapi tengok-tengok, student pula menyalahkan kami."

betul,orang lain mungkin tidak tahu, terkadang mereka menyalah ana,terkadang ana dapat sabar, sedih bila time ana bangkitkan isu masalah METC kt pihak MAS,management METC balas dendam, jemur kami tgh panas, buat drill stiap sabtu dan mcm2 lagi.. memang btul, tindakan ana menyusahkan mereka, tapi mereka x tahu,mgkin ada effect yg lebih besar lagi kalau masalah tu ana x laporkn, kalau boleh,time tu, ana nak biar ana sorang saja yg kena jemur,biar ana sorang saja yg kena drill biar ana yg tanggung smua skali,, tapi management kami lebih bijak melancarkan perang saraf supaya smua platih menyalahkan ana..

kesan dri tu, time FELDA buat meeting, ana x dapt nk bersuara, ana bimbang, mungkin disebabkan ana bersuara, kawan2 ana terpaksa menanggung dendam daripada pihak management..hanya segelintir dari mereka yang memaksa ana utk bersuara..

tapi ana bersyukur,permintaan ana supaya pihak MAS mengadakan full audit thdap management METC merungkaikan sgala masalah yg berlaku di METC.. kesan dri tu, senior terpaksa mngulang balik disebabkan tidak mengikut requirement yg ditetapkan.. ana bersyukur,ALLAH bg jawapan, mgkin kalau ana x mulakan isu ni, mgkin senior akan terus blajar tanpa hala tujuan..

-doakan ana, agar diberi kekuatan, ditambahkan Ilmu pengetahuan & dilingkungi Rahamat Allah..

bintu zul on 23 Julai 2008 2:02 PG berkata...

salam ust..
hmm..terharu baca artikel baru ust..
ape yg ust pernah rasa, ana juge pernah merasakan perkara yg sama..
pengalaman membawa hny 5 kupang ke sekolah rendah juge pengalaman ana..
mgkn lebih sukar lagi krn di waktu itu tentunya brg2 lbh mahal b'banding zmn ust bersekolah..
ummi & abi, walaupun mereka boleh sj utk idup mewah tp itu bukan tarbiyah utama mereka pd anak2 mereka..
mereka selalu pesan ingat org lain yg lebih susah dr kita..
tp itu semua mengajar kami bila kami sudah besar..
hmm..kdg2 ujian itu m'buat kita lebih menghargai hidup..
jd, jgn lah b'duka jika ujian menimpa..
kelak, di saat kita sudah di peghujung usia, pasti itu yg akn selalu dikenang2 kan.. =)

zamzuri_mustapha on 23 Julai 2008 6:27 PTG berkata...

Lelaki membebaskan diri untuk membataskan pilihan
Perempuan membataskan pilihan untuk membebaskan diri.

Harap Abang Dzul faham.

Wan Nur Shuhada on 24 Julai 2008 1:07 PG berkata...

salam ust...

mengalir air mata mengenangkan betapa keciknya sumbangan diri ini utk islam...

semoga sentiasa dalam redha Allah.

serangga@hijau on 27 Julai 2008 7:20 PG berkata...

salam...
mungkin terkedu bg ana membaca artikel nta...
aper yg ana blh katakan...
GOOD LUCK dunia akhrat...
ape-aper pun.... senyum....
>>>>>>>>


www.seranggahijau.blogspot.com

Mohd Fakrul Radzi on 27 Julai 2008 3:56 PTG berkata...

Semoga di berkati Allah...

nurseri on 5 Ogos 2008 6:46 PG berkata...

salam.dalam riak wajahmu,ada pancaran dakwah, dalam tutur kata ada gema tarbiah, dalam gerak langkah ada semangat mujahidah..tinggalkan bicara yg pilu, kuburkan langkah yang lesu, terus mara mengorak langkah..sama2 mengejar cita2 terbesar iaitu bertemu denganNya..NAHNU ANSARULLAH

ummu sulaim on 8 Ogos 2008 4:23 PG berkata...

betul jgk kata "anak muda reform" tue...alhamdulillah, syukur kerana kita masih lg diberi peluang utk cari duit...msih diberi Allah kudrat utk keluar cari rezeki...Alhamdulillah... & nta pun lg beruntung sbb tak perlu risau dh nk cari pasangan hidup sbb dh pun ada cuma tunggu nk selesaikannya jer...kesusahan dlm hidup biasalah, itu memang asam garam, sunnatullah org berjuang, sunnatullah bg org yg bergelar "PEJUANG",nta pun lg arif dan maklum....tp yelah ana faham perasaan nta bila tgk sahabat2 lain hidup senang, mewah, ada masa nk g kuliah, seminar2, biasalah tue...manusia tak lari dari perasaan iri hati....tapi tidak mengapa iri hati pada utk dapatkan ilmu yg banyak...alhamdulillah..bgus ada perasaan begitu...takper tak perlu gusar...nta masih lg muda...masih byk ruang utk laksanakan hajat2 yg tertangguh tue...insyaAllah org yg baik pasti Allah makbul hajatnya...insyaAllah...jgn berduka lagi...slm.."cayok"

Wassini... on 12 Ogos 2008 10:16 PG berkata...

"Geram juga kadang-kadang. Jauh sudut hati, ah, pedulikan jamaah, pedulikan Islam, lebih baik aku masuh seminar je. Tetapi seminar hanya memberikan kebaikan untuk diriku seorang sedangkan gerak kerja jamaah adalah untuk umum."

Ya Allah... Terharunya kisah suka duka Ust DZul lagi-lagi nukilan di atas yang menyebabkan ana tersentuh sejenak... Yang membezakan amal fardi dan jamai`e...Dalam diam-diam Ust. tak menceritakan pada ana melalui kalam, namun, bicara ust. sering berlegar di mata pena... Mudah-mudahan ini menjadi suatu gelombang taujihat dan tasyji' kpd ana yang dhaif ini... Takbir!!! Wassalam

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE