Isnin, 27 April 2009

berani menidakkan


Mungkin saya tersilap memilih perkataan ketika menulis. Saya menyatakan, “Antara tanda ketinggian ilmu ialah kita mampu mempertikaikan pandangan ulama”.

Saya rasa, saya mahu ubah perkataan mempertikaikan kepada perkataan “berani menidakkan”.

Dalam istilah dan konsep ini, saya bukan mahu menyuburkan rasa ego dan menuntut ilmu untuk menjatuhkan maruah ulama. Bukan itu maksud saya, jauh sama sekali.

Maksud saya ialah, keluasan ilmu kita ialah mesti sampai ke tahap kita berani menidakkan pandangan ulama, atau penulis, atau sarjana, lantaran kita turut mengetahui pandangan lain yag lebih abash.

Atau mungkin kita sudah mampu untuk memahami suasana dan biah yang lebih sesuai.




Maka Imam al-Syafei turut mengkritik pandangan gurunya Imam Malik selepas kematian gurunya. Tuan Guru Nik Abdul Aziz, menurut cerita anaknya Ustaz Nik Abduh kepada saya juga pernah mempertikaikan pandangan seorang ulama dalam sebuah buku.

Maka begitulah kehidupan ulama. Lantaran mereka juga mempelajari ilmu dan mengetahui keadaan mereka.

Atau sebagaimana golongan hadis yang mempertikaikan kredibiliti Imam al-Syafei dalam bidang hadis. Atau ketika Jaafar al-Sodiq yang berdebat dan mengkritik manhaj Imam Abu Hanifah.

Perkara ini biasa. Saya hanya menyediakan kayu ukur atau penanda aras. Bukan saja-saja menidakkan pandangan ulama, tetapi berteraskan ilmu dan adab santun.

Saya adalah seseorang yang sudah berpandangan lain. Ketika saudara saya memperkenalkan saya dari UM, saya menyebut, saya bukan dari UM. Saya sudah tamat belajar dan saya belajar banyak perkara bukan ketika di UM.

Pencerahan saya bermula selepas itu.

Saya melihat bahawa anak muda, mahasiswa khususnya mesti menjadikan lapangan ilmu sebagai lapangan terpenting. Bukan lapangan berpolitik. Apakah tidak boleh berpolitik?

Tidak, bukan begitu maksud saya. Saya bermaksud, jika benar kita kuat politik, maka dalam masa yang seiring, kesungguhan kita dalam menuntut ilmu mesti jauh lebih tinggi. Kerana sekarang awlawiyat kita adalah bidang keilmuan.

Dakwah turut berjalan. Namun kita melihat dengan visual yang lebih jauh, bahawa tuntutan ilmu mesti jauh berbanding aktiviti dakwah dan berpolitik.

Apapun, saya tetap menyokong gerakan politik pelajar.



0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE