Jumaat, 17 April 2009

satira


Sian Nazree, dia jadi mangsa serangan orang yang tidak bekerja,” Najib mengadu kepada Muhyidin.

“Kenapa najib? Orang tak puas hati apa dengan Nazre?” Muhyidin bertanya.

“Takkan hang tak tau. Nazree kan masuk Gerak, serang kerajaan Selangor. Tu yang orang nak marah kat dia tu,” ntah dari mana si Shahrizat datang dan terus menyampuk.

Nazree dulu pinpinan utama Persatuan Islam kat UM. Dia ada kredibiliti yang tinggi. Tapi pimpinan parti Warna Daun tak detect awal-awal potensi dia. Lalu dia cuba membantu Islam dari aspek dan sudut yang lain dengan memasuki Gerak.

“Aku tengoklah, bukan apa. Pimpinan muda Parti Warna Daun pun bukan nak ambil dia awal-awal. Bukn setakat itu, diorang pun bukan gi bincang dengan Nazree apabila dia masuk Gerak. Diorang tengok dan mengata belakang je,” tambah Najib marah.




“Betul tu, sepatutnya pimpinan perlu cepat dan pandai memposisikan orang. Sekarang pun diorang ambil tindakan. Diorang marah-marah belakang, bukan nak jumpa dan bincang baik-baik. Yang kawan nazre pun sama. Mengata je pandai,” Hisyamudin menambah panas.

Zahid diam je. Dia taknak masuk campur. Baik dia duk diam-diam.

“Aku lagi geram, ada orang tu, mengata Nazree bukan main tapi dalam masa yang sama, pimpinan nombor satu parti Warna Daun pun dia pertikai. Apa jenis ahli parti kalau macam ni. habis dia cerita tentang benda yang tak patut tentang pimpinan walhal cerita tu tak betul pun,” tambah Muhyidin.

Bukan Muhyidin tak tahu, pernah dia dengar sendiri orang yang mengkritik pimpinan tertinggi parti, “Dahla tua, merajuk, lagi Nampak buruk”. Begitulah kata orang tu.

Jadi, padanla dia kutuk orang lain pun.

Ada orang tu, bila dia jumpa Najib, dia kutuk Nazree. Bila dia sembang dengan Paklah, dia kutuk Najib pulak. Habis semua orang dia kutuk. Macam mana orang nak percaya kat dia? Tapi dia ada jawatan.

“Aku pelik betul. Diorang ni tak rasa ke Nazree ni sedara diorang. Mengata je kerja, walhal yang mengata tu bukan buat kerja pun,” tambah Shahrizat.

“Kamu silap Shahrizat. Diorang ada kerja. Mengata oranglah kerja diorang,” Zahid mula bersuara. Dia memang amat simpati dengan Nazree sebenarnya.

“Si Mujahid satu hal. Habis dia kutuk orang. Orang tu tak kerja la, orang tu buruk la, orang tu celaka la. Nak je aku doa dia jadi macam binatang takde tengkuk,” Najib memang ternyata panas hari itu. Jangan main-main, kalau Hantutuya pun dicekiknya hari u, apa lagi Mujahid.

(maaf, cerita satira ni agak keras dan kasar bnyinya, sesuai dengan keadaan yang berlaku skarang. Sengaja saya gunakan laras bahaa sekasar inia)





12 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

bgus2...jadi pmpnn jmaah kmpus..kmudian brlagak nk tgu org hntr prmaidani merah ke daun hijau...prmidani tk smpai..naik roket trus lari dari bumi asal dgn alasan bjuang dr jalan lain dgn cara msuk gerak..bgus2..truskn cuci umno dari dalm tong taik...ikut idea anwar...jgn lupa,adik2 jmaah kmpus sdg prhtikn tndkn anda.

Tanpa Nama berkata...

abang zul,,, ape ni..ana pening la..

dulu.. abang isris cakap perjuangan kite xakan dihamparkan karpet merah..kene berjuang n merasa susah senag...

tp dari apa yg ana boleh fikir..

abang zul macam nak suh parti warna daun tu hamparkan karpet merah kpd nazree suh masuk pasrti tu... xnak macam tu???

ana mintak maaf jika ana tersalah tafsir kata2 abang zul..

sayang abang zul...

~ adik jemaah ~

Tanpa Nama berkata...

pembetulan ( SILAP TAIP )

bukan * abang isris

tapi

abang Idris UKM

abu ubaidah on 17 April 2009 9:46 PTG berkata...

bismillah...bijakkah kita brada dikmpus sbgi pmpnn trtgi dlm pjugn, lalu mghrpkn ada 'surat jmputn' utk kita intima'kan diri bsama grkn islam diluar? atau mmrlukn 'tgn2 hebat' yang dtg mnrik kita trus brada dipunck grkn Islam? maaf, saya ini jahil dn msih kurg tgi dlm mmhmi apa itu strtgi. namun, tglkn jmaah induk bralasankn tiada 'pmrhtian' org besar dlm parti daun hijau, jelas mnnjukkn siapa sbnrnya diri kita yg sering bicara soal ikhls, tawadhu', siap brada diatas dn dibwh. jika tdk brada diatas, maka lari ke tmpt lain agar bisa berada diatas jgk? - maaf, pres.gamis lbih mgthui dn mgnli kplbgaian strtgi shbt2nya brbnding saya yg mmg tdk mgnli nazre..ini hnya komen dr mhsswa yg msih tak ckup trbiah.jd, boleh dibakulsampahkan jika tdk bnilai.salam pjugn utk abg dzul yg sgt saya kasihi.

Tanpa Nama berkata...

Berjuanglah pada jalan yang betul, tak perlulah nak masuk dalam sesuatu golongan dengan tujuan membaiki, Rasullah sendiri bawa Islam secara terang-terangan setelah melalui peringkat "sir". Takkan sekarang ni perlu ada kaedah "sir" lagi. Lagipun kita hanya menyampai, orang nak terima dan sebaliknya, terserah. Apa yang penting terus berusaha dengan hikmak dalam penyampaian dakwah.

Tanpa Nama berkata...

ada kemungkinan jugak NAZERI tu sengaja di set up untuk masuk ke dalam PMIUM..so aper nak heran nyer

Bekas Anak Usrah berkata...

ya, pening juga dengan satira ni?

apa maksud ustaz zul?

takkan nak hampar permaidani merah?

atau sebenarnya watak nazree yang ustaz zul kata nak tunggu permaidani merah tu tak heran pun dengan permaidani merah.

ana ada tengok kat TV PAS, OK sahaja akhi nazree berforum dengan YB Salah dan Dr.Zul....atau mereka berdua sudah kompromi dengan Gerak..

Minta ahli pulak bagi hukuman pada pemimpin PAS yang bersetongkol dengan Pengerusi Gerak?Boleh macamtu???????

Tanpa Nama berkata...

gamis boleh buang silibus taadud jamaah dn tmbh silibus baru mcm ni:
apabila kita mahu mengintima kn diri dlm jemaah, maka jgn mencari, jgn terus melibatkan diri selagi tidak sampai surat jemputan kepada kita.ini syarat2 untuk intima dlm jemaah...

Tanpa Nama berkata...

ana pun nak cdgkn tmbhn silibus tarbiyah kampus.
apabila kita tidak dijemput atau menerima surat jemputan menyertai jemaah,maka kita hendaklah beralih kepada jemaah lain atau persatuan lain, atau umno atau gerak atau gamis.jgn tunggu.surat jemputan amat bermakna.
baru bagus tarbiyah kite...

Tanpa Nama berkata...

tambah lagi.
di dlm feqh,ada nas yang membenarkan kita menyertai jemaah lain atau lari daripada jemaah,jika jemaah itu tidak menjemput kite.. fiqh astora jabat,,,,

Tanpa Nama berkata...

silibus baru lg utk gamis : tmbhkn tajuk - smua pmpnan kmpus kluar msti duduk di atas, jgn bkrja dlm pas kalu kna duduk dibwh. sbb pmpnn kmpus adalh pgnti jwt2n dlm pas.kalu tk dijmput, tubuhkn je orgnssi islm yg baru.makin bnyk, makin mntap.

asqalani berkata...

NTAH LA...DARI DULU AKU MENCARI JAWAPAN YANG PALING INDAH DALAM ISU PERTUKARAN JERSI...NAMUN JAWAPANNYER SAMA SAJA..

ASAL ISLAMIS MASUK UMNO JER ...DIKIRA TONG TAIK...ASAL ISLAMIS MASUK UMNO JER...IKUT JEJAK ANWAR BRAHIM...

KALAU NK ISI SILIBUS..MASUKLAH SEKALI SILIBUS FIQH MENYALAHKAN INDIVIDU....

MAAF..SEBAB TERLALU SIMPATI DGN INSAN 'Tanpa Nama'

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE