Selasa, 23 Jun 2009

YA ALLAH, ISLAMKANLAH KHOO KHAY KIM


Saya dan beberapa rakan bertemu Prof Datuk Khoo Khay Kim dengan penuh keinsafan. Beliau ramah orangnya. Mengerti tentang Islam dan beriman dengan hari akhirat.

Saya mengambil kesempatan untuk bertanyakan pandangan tentang Islam. Beliau percaya bahawa Islam adalah agama yang bagus. Islam pada pandangan beliau bukannya agama terroris. Bahkan beliau turut percaya dengan konsep terbesar yang dipegang oleh orang Islam iaitu kehidupan selepas kematian.

Saya bertanyakan beliau, “Pendidikan Islam kemuncaknya adalah untuk melahirkan orang yang bersih jiwanya. Bagaimana dengan ajaran agama lain?” Beliau menegaskan, agama yang lain juga begitu. Melahirkan keikhlasan tentunya.

Saya doakan Khoo Khay Kim memeluk Islam. Beliau seorang yang amat bagus. Pastinya, saya akan memfokuskan dakwah kepadanya. Saya mengerti, kesibukan berpolitik sebenarnya telah merencatkan perjalanan dakwah.

Kerajaan sibuk dengan agenda pembangunan. Dakwah kurang diberikan perhatian. Maka saya tidak sanggup menanti akhirat kelak, Khoo Khay Kim yang telah saya anggap semacam bapa akan mempersoalkan saya, “Mengapa saya tidak menerangkan Islam kepadanya.”

Khoo Khay Kim menyebut, “Orang Islam tidak berusaha menerangkan Islam kepada orang ramai.” Beliau kemudiannya memberikan contoh penganut Kristian Katholik yang dinamis dalam menerangkan ajaran mereka kepada orang ramai.

Beliau menyebut khusus untuk saya sebelum berakhir, “You kena selalu datang jumpa saya. Saya nak you buat buku tentang Islam dalam Bahasa Inggeris untuk kita sebarkan.”

Ya Allah, pancarilah hidayah Islam kepadanya…

2 Cadangan/Pandangan:

tariq berkata...

allahumma ameenn...

~nEmo~ on 25 Jun 2009 pada 7:15 PTG berkata...

http://ikan-nemo.blogspot.com/2008/09/obama-muslim.html

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE