Ahad, 23 Ogos 2009

APA RESPON?


Pernahkah Nabi SAW tertinggal tahajjud? Bagaimana respon Saidina Umar apabila bertembung antara mengerjakan solat di awal waktu dengan kemaslahatan ummah? Bagaimana jika dalam tamrin, Solat Subuh dilewatkan? Bagaimana pula jika AJK program tidak mengizinkan solat Dhuha?

Lebih kritikal lagi, waktu solat tidak dimasukkan dalam agenda dan tentatif. Apa respon kita? Masa untuk membaca al-Quran juga tidak dimuatkan dalam pengisian. Apa pandangan kita? Apabila peserta bersenam/ beriadhah sambil mengalunkan nasyid zikir Subhanallah walhamdulillah wallahu akbar dimarahi, puncanya kerana nasyid itu tidak relevan, maka apa sorotan kita?

Peserta juga tidak dibenarkan untuk membaca al-Mathurat secara berjemaah selepas Subuh dan selepas Asar. Dikejutkan pada jam 4 pagi untuk mengadakan sesi perbincangan dan kuliah dasar. Apa pandangan kita tentang semua perkara yang berlaku ini? Muslimat dipilih untuk menjadi ketua kalangan peserta. Apa respon kita?

4 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...
saya pernah berada dalam satu program tamrin sebagai AJK ...saya sangat geram apabila adik2 tidak dibenarkan berbuka puasa di awal waktu dan hasilnya...solat maghrib menjadi lambat...satu lagi...saya sangatlah tidak bersetuju muslimat menjadi ketua jika ada golongan muslimin di dalam kumpulan itu ( bukan dalam situasi dunia bekerja)..
mungkin ustaz boleh memberi penjelasan tentang persoalan2 yang diutarakan oleh ustaz

Nurhaslin Zaharudin on 24 Ogos 2009 pada 1:56 PG berkata...

Assalamualaikum...

saya nak respon yang muslimat jadi ketua la.

erm,semacam tiada masalah jer.

Bukan bermakna muslimin menjadi pelindung kepada muslimat, maka muslimat harus terus duduk di belakang.

Masih segar dalam ingatan, Ko-SPIN '09 anjuran GAMIS,pengarahnya seorang muslimat.

serasa berkata...

"Tidak akan bhagia kaum yang mana wanita menjadi ketua"
[HR Bukhari]

cahaya berkata...

serasa:
sy cadangkan awak rujuk kitab syarh hadith tentang apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh hadith tersebut...jangan pukul rata disebabkan kita bhnay faham hadith tersebut secara luarannye..better wat homework sket=)

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE