Sabtu, 5 September 2009

CERPEN III


Kalimah “La haula wala quwwata illa biLlah” mengandungi hikmah mendalam yang harus digali dan difahami. Orang yang memahami kalimah ini akan sentiasa berasa hina diri dan menganggap bahawa semua kebaikan yang berlaku adalah bersumberkan Allah taala.

Saya mencari makna itu sekian lama. Mengapa makna itu memberikan kesan yang mendalam kepada diri ulama salafussoleh sehingga mereka tidak pernah berasa takbur. Saya berkeyakinan terdapat satu falsafah tersembunyi yang akan memberikan makna yang besar dalam hidup saya jika saya mengertinya.

Sehinggalah akhirnya saya bertemu dengan Abul Haitham suatu ketika. Beliau ulama terkemuka dan punya wibawa keimanan yang menyerlah. Saya berteleku di hadapannya seraya menangis teresak-esak. Allah ternyata telah memberikan saya kebaikan yang melimpah ruah dengan mempertemukan saya dengan seorang ulama besar dalam satu alam yang tidak tergambarkan.



Kalimah “La haula wala quwwata illa biLlah” mengandungi hikmah mendalam yang harus digali dan difahami. Orang yang memahami kalimah ini akan sentiasa berasa hina diri dan menganggap bahawa semua kebaikan yang berlaku adalah bersumberkan Allah taala.

Saya mencari makna itu sekian lama. Mengapa makna itu memberikan kesan yang mendalam kepada diri ulama salafussoleh sehingga mereka tidak pernah berasa takbur. Saya berkeyakinan terdapat satu falsafah tersembunyi yang akan memberikan makna yang besar dalam hidup saya jika saya mengertinya.

Sehinggalah akhirnya saya bertemu dengan Abul Haitham suatu ketika. Beliau ulama terkemuka dan punya wibawa keimanan yang menyerlah. Saya berteleku di hadapannya seraya menangis teresak-esak. Allah ternyata telah memberikan saya kebaikan yang melimpah ruah dengan mempertemukan saya dengan seorang ulama besar dalam satu alam yang tidak tergambarkan.

“Guru, hamba bermohon padamu. Hamba tidak mengerti tentang kalimah “La haula wala quwwata illa biLlah”. Bolehkah guru menerangkannya, agar hilang keluh kesha yang hinggap dalam benak hamba?” saya merayu kepadanya agar menerangkan kepada saya.

Ketika itu ramai sekali muridnya sedang berada di sekeliling untuk menadah kitab dengannya. Saya tidak mempedulikan mereka lagi. Yang penting adalah saya memperolehi ilmu yang telah lama saya mencarinya.

“Wahai anakku, sebutkan kepadaku kalimah akidah yang dituturkan oleh al-Nahajjuuri,” Abul Haitham memintaku mensyarahkan pandangan ulama Iran yang berdiam lama di Masjidil Haram.

Saya beristighfar beberapa kali. Merenung dan bertafakur beberapa keika. Seraya menghembus nafas dan mencari ketenangan diri, saya membacanya, “Barangsiapa yang berasa kenyang disebabkan makanan, maka sebenarnya ia lapar. Barangsiapa yang berasa kaya dengan harta, maka sebenarnya ia miskin,” tutur saya perlahan.

Abul Haitham merenung ke arah saya. Ia tersenyum sambil berkata, “Nah, itulah makna kalimah yang engkau mencarinya sekian lama,” kata guru sambil kemudian menerangkannya panjang lebar.

Alangkah, ia cukup bermakna. “La haula”, tiada siapa berdaya untuk menghalang keburukan daripada melanggar kita kecuali Allah. “La haula”, tiada siapa yang mampu membentengi dri kita daripada melakukan maksiat kecuali Allah.

“Wala quwwata”, tiada siapa yang mampu memberikan kebaikan kepada kita selain Allah. “Wala quwwata”, dan tiada siapa yang mampu mendorong diri kita untuk melakukan ketaatan kepada Allah selain Allah. Semuanya berpunca daripada Allah.

Lalu Muhibbuddin al-Wali menyinggung saya, ia berkata dengan penuh kerendahan diri, dan ternyata pada idirnya terdapat suatu keazaman Iman yang melimpah.

“Wahai, api sifatnya membakar. Namun api tidak mampu membakar Ibrahim. Kerana selama ini yang membakar bukannya tetapi Allah.”

“Wahai, air sifatnya menenggelamkan, namun air tidak mampu menenggelamkan al-‘Ala’ bin al-Khadrami. Kerana selama ini yang menenggelamkan bukannya air tetapi Allah.”

“Wahai, Yahya dan Ibrahim tidak mempunyai anak di saat usia di rembang senja. Namun ternyata yang menganugerahkan anak itu adalah Allah.”

Maka jiwa-jiwa yang bergantung sepenuhnya kepada Allah akan merenungi perkara ini dan tidak akan hinggap dalam diri mereka perasaan sombong mahupun takabbur. Seorang ulama yang zahid mengerjakan solat dengan penuh khusyu’ dan lama, tanpa ia sedari bahawa di sana ada yang memerhatikannya.

“Kemudian apa ceritanya wahai guru?” tanya saya kepada guru ketika kami terserempak di Masjidil Aqsa. Usah ditanya bagaimana kami ke sana dan apa bentuk keadaannya. Kami bertemu bukan di alam zahir sebaliknya dalam alam yang tidak terlihatkan oleh mata yang kasar dan penuh dengan maksiat.

Guru menyambung ceritanya, “Sang zahid itu berpaling kepada yang memerhatikannya seraya berkata, janganlah engkau berasa takjub dengan ibadahku kerana sesungguhnya, Iblis lebih kuat beribadat daripadaku tetapi akhirnya ia menyombong diri.”

Orang yang terikat dengan kalimah “La haula wala quwwata illa biLlah” ini akhirnya akan jadilah ia seperti Junaid yang meraung suatu ketika. Apabila dipujuk hati Junaid, “Jika engkau menangis kerana dosamu yang banyak, maka sesungguhnya keampunan Allah itu jauh lebih besar.”

Namun bukan kerana itu Junaid menangis. Junaid mengerti kalimah “La haula wala quwwata illa biLlah”. Junaid tidak bimbangkan dosanya yang besar kerana kelak ia berhadapan dengan Yang Maha Pemurah. Nmaun ketakutan Junaid adalah, ketakutan pengakhiran hidup beliau dalam keadaan tercela.

Maka Sahl bin Abdullah dengan tulus menuturkan pesan hikmah, « Ketakutan orang yang jujur adalah, takutnya kehidupan berakhir dengan su’ul khatimah dalam setiap gerak geri mereka. »

“La haula wala quwwata illa biLlah”, kalimah ini menepis segala kesombongan orang yang beramal ibadah. Sesungguhnya sang abid yang sombong dan berasa amal itu datang dari kekuatannya adalah sang abid yang tidak mengerti erti sebenar kalimah keramat ini.

“La haula wala quwwata illa biLlah”, ia menepis segala keresahan yang bersarang dalam diri dan membina kembali semangat untuk terus beramal kerana Allah dengan segenap perasaan yang menyelimuti.

« Anakku, » panggil guru dan saya menjawab panggilannya selunak mungkin. Kelihatan Zun-Nun pemuda Mesir sedang berbincang dengan Sufyan al-Thauri berkaitan kalimah cinta dan saya tahu, guru sudah tidak sabar untuk bersama mereka. Saya pula, dilarang untuk mengikuti perbincangan cinta itu, lantaran khuatir saya tidak mampu menanggung kefahamannya.

« Sampaikan pesan saya kepada sahabat seusrahmu, » dan saya terus memerhatikan setiap gerak bibirnya.
“Ingatlah pesan Muhammad Ahmad al-Rasyid, ahli Ikhwan yang engkau sanjung keindahan bahasanya. Tarbiah yang paling penting namun kian dilupakan ialah tarbiah ruhiyah, menjinakkan nafsu dan menghinakannya.

“Muhammad bin Kannasah ketika membicarakan tentang saudaranya Ibrahim bin Adham berkata, ia menghina nafsunya sehingga nafsu bertempiaran lari.

“Maka jangan hanya asyik berusrah dan mengumpul maklumat sedangkan maklumat itu tidak membantumu mendekatkan diri kepada Allah. Orang alim yang lebih mulia berbanding abid menurut keterangan nabi adalah orang alim yang beramal bukan hanya mengetahui.

“Janganlah terlalu sibuk berpolitik sehingga kamu tidak menjadikan medan politik sebagai dakwah. Aku tertarik sekali dengan gelagat Mursyidmu Nik Aziz, luarannya berpolitik namun kekuatan jiwanya sangat bercahaya. Politik tidak mampu memperdayakan hubungannya dengan Allah.

“Jangan hanya sibuk dengan bahan bacaan yang bertimbun sedangkan kamu meninggalkan al-Quran. Kelak al-Quran akan merajuk denganmu dan kamu juga akan kesal tidak berkesudahan.

“Erti tarbiah bukan untuk melahirkan pejuang haraki yang tumpas dengan nafsu. Luarannya kuat berjihad sedangkan hatinya diulik keasyikan nafsu.”









1 Cadangan/Pandangan:

ukhti saghir berkata...

salam ustaz..
lama x jenguk laman ustaz ni..ruginya ana..ntah berapa pengisian terlepas..scra live kurg brpeluang lagi sbb luar drpd lmbah klang..terima kasih ustaz untuk pengisian yang menusuk..

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE