Selasa, 27 Oktober 2009

BAGAIMANA MENGENDALIKAN PROGRAM II


“Abang Dzul, bagaimana kita nak mengendalikan program tarbiah dengan cemerlang?” adik usrah saya bertanyakan saya. Saya bagaikan seorang pakar program pula, haha. Lalu saya membalas dengan bersahaja, “Borang penilaian.”

“Ha, borang penilaian? Macam mana tu pula abang Dzul?” saya tersenyum. Hari ini saya mahu mengajar satu teori dalam menjayakan sesebuah program. “Ha tula demo. Demo denga molek kawe nak ajar nih,” saya mula bercakap Kelantan. Sudah penat saya bercakap bahasa standard sehingga berbelit lidah namun aroma budu menyeluruhi udara sehingga menjejaskan peredaran oksigen.

“Demo agakla, gapo tanda kejaya’e’ program?” adik-adik usrah saya mula menggaru kepala. Bukan tidak tahu jawapan, tetapi pening dengan bahasa Kelantan saya. Mungkin selama ini ramai yang tidak menyangka saya orang Kelantan. Orang Kelantan adalah orang gedebe namun semangat setiakawan sangat tinggi.



“Tanda kejayaan program adalah apabila peserta merasai satu keinsafan dan merasakan diri mereka mahu berubah,” saya mengangkat ibu jari seraya mengatakan, “baguuuuus”.

Namun ramai yang tidak tahu kepentingan borang penilai. Bahkan ramai yang tidak memahami konsep borang penilai bagaimana. Ada orang beranggapan cukuplah ada borang penilaian program. Ada juga memahami borang itu sebagai bornag menilai peserta.

Yang saya ingin dedahkan hari ini ialah borang penilaian peserta dan apakah ciri yang perlu ada dalam borang tersebut. Dan juga bagaimana kita membuat penilaian terhadap borang itu.

“Apa dia ciri yang perlu ada abang Dzul?” banyak tanya betul budak ni. Nak je aku sekeh kepala dia. “Baik, antara ciri yang perlu ada ialah seperti, jeng je jeng,

1- Kesungguhan
2- Disiplin (menepati masa dll)
3- Intelek atau cendekia atau pengetahuan
4- Ibadah
5- Kekuatan Fizikal & Mental
6- Bakat kepimpinan

Lalu, pihak panitia meletakkan tiga bentuk gred untuk dibuat penilaian seperti

- A : Memuaskan
- B : Tahap sederhana
- C : Perlu peningkatan

Pada akhir boring itu, hendaklah diletakkan ruangan komentar. Sebagai contoh, seorang peserta bermasalah dari sudut pengetahuan. Maka fasi yang bertanggungjawab menulis di ruangan tersebut, “Peserta harus diberi perhatian dari sudut pengetahuan berkaitan isu-isu semasa.” Itu sebagai contoh.

“Adik-adik, penilaian ini hendaklah dibuat dari semasa ke semasa. Bukan hanya pada pengakhiran program baru diisi. Tidak. Bukan juga pada akhir program baru dibentang. Tidak. Tetapi penilaian dan pembentangan hasil penilaian hendaklah dari semasa ke semasa,” jelas saya. Adik-adik usrah saya ternganga mendengarnya. Kalau lalat terbang masuk baru tau.
Sebagai contoh, kita andaikan program akan dibuat selama tiga hari. Maka bilakah penilaian akan dibuat? Program dikatakan bermula pada hari Jumaat petang dan berakhir pada Ahad tengah hari.

Penilaian Pertama : Pagi Sabtu
Penilaian Kedua : Sabtu Hujung Malam
Penilaian Ketiga : Penghujung Program

Apabila penilaian dibuat banyak kali, barulah satu analisis dapat dibuat dengan baik dan panitia akan berusaha untuk mengatasi masalah jika wujud dan meningkatkan upaya jika ada.

“Tak fahamla abang Dzul. Abang takpela, abang pandai. Kami tak faham,” adik usrah saya merengek pulak. Memang nak kena budak bertuah ni.

“Ok la, ok la, abang tau abang pandai, tapi jangan puji lebih-lebih, hehe,” seloroh saya.

Kita buat satu contoh. Seorang yang bernama Mahathir.

Mahathir Mohamad mungkin seorang yang berkepimpinan tetapi lemah dari sudut ibadah. Maka fasi akan meletakkan di ruangan komen, "Peserta berada di tahap yang sangat lemah dalam bab ini. Sebagai contoh, beliau tidak tahu cara mengerjakan mandi wajib."

Contoh yang lain. "Peserta ada bakat kepimpian semulajadi namun kepimpinannya dilihat sedikit keras dan beliau sukar mendengar pandangan orang lain."

Saya berkata, "Maka pengarah, MT Program dan Fasi akan mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah Mahathir sebelum program berakhir. Ada faham?" sergah saya.

“Oh, baru faham abang Dzul. Tadi bila abang Dzul terang, kami nampak samar-samar je,” alhamdulillah, kus semangat. Baru faham budak-budak ni.

Persoalan seterusnya, siapakah orang yang paling bertanggungjawab untuk menjadi penilai kepada peserta?

Tidak dinafikan lagi, individu yang harus terlibat ialah:

I- Pengarah dan MT Program
II- Fasi
III- Unit Peserta
IV- Unit Disiplin

“Sekadar itulah untuk hari ini, babai,” fuh, saya dah penat menaip.


3 Cadangan/Pandangan:

Pena_Daie on 28 Oktober 2009 1:51 PG berkata...

Salam..
syukran atas perkongsian..
Memang agak menarik..
Dan sangat berguna.

Al Quds Travel on 28 Oktober 2009 6:30 PTG berkata...

PROMOSI MUSLIM TOUR
“Maghi Pakat Gi Jale”
Tel: 609-747 9999

TIANJIN-BEIJING
6DAYS 5NIGHT
HARGA DARI RM340

FARISZ@AZ.Com on 26 Jun 2011 8:23 PG berkata...

Suatu perkara wajib untuk memantapkan program , ibarat teguran peserta kepada fasilitator.

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE