Isnin, 5 Mei 2008

ADIKKU HAAFIZUDDIN


Haafizuddin bukanlah orang yang rapat dengan saya ketika di NP. Ketika itu saya hanya mendengar namanya melalui sahabat saya Hafiz Roslan. Kerap juga ia menyebut nama haafizuddin kerana ia adalah anak hasil Bait Muslim.

Sehinggalah apabila saya berbincang dengan sahabat-sahabat pimpinan, siapa yang paling layak untuk menggantikan tempat saya sebagai Presiden MPP NP, nama beliau naik dan dicalonkan sebagai calon terbaik. Ketika itu saya semakin ingin mengenali beliau, dan apakah kekuatan yang dimiliki oleh beliau sehingga memungkinkan beliau menggantikan tempat saya ketika itu.

Ya, haafizuddin seorang yang berwajah agak serius, dan beliau memang serius. Namun hanya wajahnya serius, hati beliau baik dan beliau pandai menghormati saya. Sejak beliau menggantikan saya, kami semakin rapat dan akrab, dan saya tidak menganggapnya sebagai orang lain lagi. Macam adik kandung sendiri, walau mungkin wajahnya tampak lebih tua berbanding saya.

Beliau tidam menampakkan kelibat beliau sebagai bekas Presiden MPP apabila menyambung pengajian di KL. Beliau lebih terlihat sebagai seorang yang selalu mengepalai demonstrasi yang diadakan, dan kadang-kadang menjadi Imam dan menyampiakn kuliah seadanya. Beliau bagi saya mempunyai pandangan yang agak baik tetapi kurang pandai untuk menyampaikan idea itu dalam rangka yang boleh diterima.

Sekarang beliau sekali lagi menggantikan saya sebagai YDP PMIUM. Mungkin ada yang terkejut tetapi sudah ramai yang menjangka. Apatah lagi beliau mendapat pencalonan yang agak tinggi untuk menjawat jawatan YDP bagi sebuah persatuan yang paling kontroversi di UM ini. Menjadi YDP kepada PMIUM adalah satu ujian yang agak berat. Beliau terpaksa melupakan banyak kesenangan dan kesusahan yang menimpa beliau adalah berganda-ganda.

Haafizuddin nyatanya seorang yang tabah dan berani menyahut cabaran. Keyakinan beliau terserlah melalui ucapannya yang pertama dalam AGM yang diadakan. Beliau tampaknya tidak mahu dibayangi oleh kepimpinan lepas dan mahu mengukir sejarah tersendiri. Kemudian beliau mempamerkan lagi kemampuan dan wibawa beliau dalam forum antara beliau dengan YDP MPMUM. Walaupun beliau masih baru dalam dunia sebagai ketua persatuan yang besar, tetapi nampaknya beliau mampu menyaingi YDP MPMUM yang lebih berpengalaman.

Haafizuddin tidak berseorangan dalam dunia kepemimpinan dan dakwah ini. Saudara Hasbi dan Faisal yang memegang jawatan dalam MPM turut bersama beliau untuk memimpin persatuan yang besar ini. Razak yang lincah dan pantas bekerja pula dilantik untuk menggerakan agenda dakwah dan Razak tidak mensia-siakan peluang dan ruang yang diberikan. Beliau sangat pantas bekerja dan mengatur gerak dengan cukup teratur. Kepemimpinan baru kali ini juga semakin tampak wibawa dengan watak dan personaliti yang dimiliki oleh Ridzuan Mohamad dan kebijaksanaan Khairuddin dan Razali, di samping Jabir yang rajin mengerah tenaga.

Kepemimpinan muslimat juga ternyata tidak kurang hebatnya. Perubahan pucuk pimpinan tertinggi muslimat yang biasa dipegang oleh student API berubah arah ke Fakulti Sains. Nur Fariza bukanlah calang-calang orang. Beliau adalah ayam sabung PMI di peringkat muslimat, dilatih secara khusus oleh Syarifah Azliza dan lain-lain. Beliau mempamerkan kredibiliti beliau melalui ucapan semasa demonstrasi. Ucapan yang saya kira, sangat hebat, mengancam, dan menggetarkan perasaan.

Haafizuddin tidak perlu bimbang lagi. Zaman Azlan, Umar, Syuhada’, Faridah, Asiah, Nazree, Naim, Hidayat, Syarifah, Asyanti, biarkan berlalu. Mereka hidup pada zaman mereka, manakala haafizuddin dan sahabat-sahabatnya harus mengukir sejarah tersendiri.

Selain itu juga, mereka memiliki Ismail Tok Guru, Dr Husna yang pintar, Amin yang kini memegang tampuk tertinggi pemadah, Tarmizi MSK, nabiilah yang berani dan lain-lain. Jika mereka pantas mengatur strategi, mereka boleh menguasai semua posisi dalam UM dalam masa yang singkat dan pantas.

Teruskan perjuanganmu, adikku. Kami percaya dengan kemampuanmu

0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE