Jumaat, 30 Januari 2009

DIGARU KEGELISAHAN


Saya digaru-garu kegelisahan. Irama kegelisahan itu semakin kuat berbunyi. Aduh, saya terlupa untuk membawa pendrive semalam. Saya bercadang untuk post tiga artikel sepanjang berada di Jogjakarta, namun saya terlupa membawanya semasa ke Bandung.

Hari ini 30 Januari 2009. Saya dan Alan baru sahaja menjejakkan kaki ke Bandung. Bertolak dari Jogjakarta dengan menaiki travel (semacam van) merupakan satu pengalaman yang takterlupaan. Pakcik yang memandu semalam sangat berani. Ia memandu dengan laju sekali meskipun hujan turun membasahi bumi. Di sini, kami tinggal sejenak di rumah sahabat kami Mohsein. Malam ini, kami akan bertolak semula ke Jogja dengan train pula. Satu perjalanan yang pastinya menarik dan mengambil masa yang lama. Semalam kami bertolak dari jam lapan dan sampai dalam jam lima.

Menziarahi kawan-kawan sebenarnya satu tuntutan sunnah yang mulia. Mesipun kami terpaksa melupakan hasrat untuk beraksi dalam demonstrasi pada hari ini bersama sahabat-sahabat dari KAMMI, namun ziarah kami di Bandung rasanya lebih penting. Apa lagi dalam proses membina ukhuwah dan menyantuni persaudaraan. Lagipun esoknya kami masih berkesmpatan untuk bertemu dengan sahabat kepimpinan KAMMI Pusat dan pastinya itu satu peluang yang tidak akan saya lepaskan begitu sahaja.



Ukhuwah ini bukan hanya di mulut. Ia adalah praktikal. Tidak boleh hanya mulut melafazkan sayang tetapi tindakannya tidak wujud sama sekali. Saya menterjamahkan ukhuwah saya dengan datang berziarah. Sekali-sekala, malah banyaknya kami yang mengeluarkan duit untuk belanja makan sebagai tanda pengikat hati. Lagipun sahabat KAMMI banyak berkorban untuk kami, termasuk terpaksa melayani karenah kami ketika tenggelam dalam keasyikan melihat dan memilih buku.

Semalam ketika saya diminta untuk memberikan pengisian kepada sahabat-sahabat KAMMI, saya menyebut empat faktor kekuatan yang harus kita bina dalam menegakkan ketuanan Islam. Kekuatan pertama adalah kekuatan thaqafiyah; ilmu pengetahuan. Maka tidak diragui lagi bahawa sahabat KAMMI merupakan orang yang cintakan pengetahuan bahkan menjadikan pengetahuan sebagai bantal peluk mereka. Gerakan yang mampu menguasai massa tetapi tidak mempunyai kekuatan thaqafah tidak akan mampu menjadi negarawan yang terunggul. Mungkin mereka bisa mencipta satu revolusi melalui kekuatan massa yang mereka miliki tetapi mereka belum pasti mampu membina peradaban kerana ilmu mereka kontang.

Kekuatan kedua adalah ruhiyah yang bercahaya. Saya sebutkan kata-kata yang hikmah, Jiwa yang bercahaya dan keinginan yang membara-bara. Keinginan pemuda yang membara-bara akan menggoncangkan bukit-bukau. Ini kekuatan yang dimiliki oleh pemuda yang harus dicapai oleh kita semua. KAMMI ternyata merupakan satu perkumpulan manusia ruuhi yang amat menekankan soal kekuatan ruhiyah. Sepanjang saya berada bersama mereka, mereka sememangnya beramal dengan pembacaan al-Quran setiap selepas Subuh.

Kekuatan seterusnya ialah kekuatan jasadiyah. Yang ini saya sangat lemah. KAMMI sangat menekankan soal tarbiyah jasadiyah. Setiap minggu mereka akan bermain futsal. Meskipun yang nyatanya saya penjaring terbanyak, namun dari sudut kekuatan mereka mendahului. Sehingga sekarang saya masih lagi dibelenggu dengan urat kaki yang kian menegang akibat lama tidak bersenam. Ya, hampir dua tahun seperkiraan saya, saya tidak bermain bola. Kekuatan jasadiyah merupakan satu elemen ketenteraan yang harus dibina dalam membentuk satu ketumbukan yang mampu mendokong Islam dengan sepenuhnya.

Lalu saya memetik pandangan al-Banna, “Berilah aku 300 katibah, yang mana dadanya sarat dengan ilmu pengetahun, jiwanya bercahaya dengan kilauan ruhiyah dan jasadnya terlatih, maka kamu ajaklah aku menerobs angkasa tujuh lapisan, menembusi bumi tujuh petala dan menghancurkan kepala penjajah, pasti aku sanggup”.

Kesudahan akhir saya jelaskan ialah kekuatan ukhuwah. Saya membayangkan kepada mereka, bibit-bibit pembentukan khilafah adalah bermula dengan pemuda-pemuda Islam dari pelbagai negara yang selalu berhimpun dan berbincang. Idea yang digarap daripada pelbagai tumbuhan pemikiran ini, apabila diadun, pasti akan membentuk saya daya yang berkualiti dan mampu menggegar. Kekuatan ukhuwah ini mesti dibina mulai sekarang. Lalu saya secara tuntas menjemput mereka ke Malaysia untuk bertemu mata dengan pimpinan di sana.

Saya sebutkan pada mereka, “Kalian dijemput ke Malaysia dan kami akan memberikan apa sahaja yang kalian mahukan. Tetapi sekiranya kalian mahukan isteri, maka kalian harus meminta izin daripada orang sebelah,” kata saya sambil disambut dengan deraian ketawa yang tidak terancang.


0 Cadangan/Pandangan:

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE