Isnin, 9 Februari 2009

INSYIRAH


"Bakar saja silibus usrah yang ada sekarang. ana tak setuju dengan silibus yang ada ni," kata Azmi kegeraman. Suasana perbincangan menjadi sedikit tegang. Bermula dengan pembentangan Fenomena usrah yang disampaikan oleh Ustaz Fadhil, ramai yang mula menjadi keliru dan celaru. Mereka terpinga-pinga tentang filosofi sebenar di sebalik kewujudan usrah. Kini, Azmi pula yang mencetuskan ketegangan yang lebih dahsyat.

"Kenapa enta minta kita bakar silibus usrah? Apa relevansinya," soal Fazilah yang dari tidak bersetuju dengan pandangan yang mengatakan usrah bukan tempat mencurahkan ilmu pengetahuan.

"Bagi ana, silibus yang ada sekarang menelurkan kemalasan dan membiakkan kebodohan sahaja," Azmi semakin radkal mengemukakan hujjah yang kian mengancam.


Persatuan islam di UIA kini semakin kronk. Ahli gerakan yang mendokong Islam semakin ramai tetapi ramai juga yang pemalas dan tidak mempunyai semangat mencintai ilmu. Kuliah-kuliah Maghrib yang diadakan di Masjid UIA tidak mendapat sambutan yang baik. Manakala wacana ilmu yang dianjurkan oleh banyak persatuan juga kelihatan lengang. Ini yang membuatkan Zaki kebingungan mencari apakah sebab majlis ilmu tidak menjadi sasaran minat ahli gerakan Islam.

Malah dari sudut yang lain pula, persatuan Islam hanya mampu menggesa ahli untuk mengamalkan tahajud sekali seminggu sahaja. Inilah yang menimbulkan kemarahan Azmi dan beberapa yang lain. Azmi yang sudah lama memendam rasa tidak berpuas hati bangun dalam satu liqa' tafaqquh yang diadakan dua minggu lepas dan mempersoalkan kebejatan yang memendungi sikap ahli.

"Ana hairan sungguh. Kenapa saranan dan gesaan kepada ahli dan yang bukan ahli sama sahaja. Bukan ahli diminta untuk mengerjakan tahajud sekurang-kurangnya sekali seminggu dan begitu juga kepada ahli. itu tidak lagi kita kira berapa ramai ahli kta yang bangun lambat Subuh dan tidak dan hanya tahajud sebulan sekali. Itu pun kalau bernasib baik."

Saya hanya tersenyum mendengar pandangan Azmi. Menarik juga cadangan dibakarkan sahaja silibus usrah yang ada. Saya hanya berbincang dengan Zaki. Ia menyebut perkara yang sama. Silibus hanya melahirkan kemalasan dan kebekuan.

"Ahli kita malas membaca buku. Mereka hanya mengharapkan silibus yang ada sedangkan silibus sebenarnya tidaklah akademik dan banyak kekurangannya,"itulah komen Zaki. Fuh, suasana menjadi semakin kacau.

Kebekuan dan ketuaan. Apabila Zaki cuba mencadangkan agar kertas kerja Wala' dibincangkan balik kerana ia hanya membentuk ahli yang tidak pandai berfikir, maka ramai senior yang menganggap Zaki cuba melepaskan diri dari rantaian ketaatan yang sebenar. Malah, Timbalan Presiden Wufi, Izzatie sendiri pernah meminta agar diperhalusi semula kertas kerja berkaitan Ta'addud Jamaah yang dikatakan kurang sesuai untuk dibincangkan pada masa sekarang.

Namun cadangan Izzatie juga menimbulkan satu polemik yang maha dahsyat. senior-senor mula memberontak dan mereka telah melemparkan serangan provokasi kepada kami.

Ketika kami bebrncang di peringkat kepimpinan tertinggi selepas perjumpaan tarbiah hari itu, Zaki ada memberikan respon terhadap cadangan Azmi. "Pada hemat ana, pandangan Azmi itu memberikan satu petanda bahawa usrah yang kita jalankan selama ini tidak memberikan impak dan implkasi yang tervaik, malah yang lebih parah lagi ialah apabila mandat silibus tersebut sudah mula dipertikaikan," kata Zaki memulakan perbincangan.

"Maaf ustaz, izinkan ana mencelah," Insyirah menyusun bicara sebaik-baiknya. Kami mula memasang telinga. Kami terpaksa akur ilmu yang dipunyai Insyrah adalah lebh tinggi berbanding kami. Inyirah sendiri menyebut kepada saya, "Ana sudah mula meninggalkan buku-buku haraki sejak ana menjejakkan kaki ke IPT kerana ana ingin memberikan fokus pembacaan ana terhadap pemkiran-pemikiran yang lebih mendewasakan termasuklah jurnal-jurnal malah yang bersifat antarabangsa. Bagi ana, kita mesti pantas dan tangkas, akhi".

Malah Faten memberitahu ana, Insyirah telah menamatkan bacaan buku Fathi Yakan, Ali al-Nadwi, Abdullah Khatib, al-banna, Mustafa Masyhur, Abdul Halim al-Kinani, Syed Qutb dan bermacam rencam buku lagi sebelum mencecah usia 19 tahun. Kini beliau menumpukan bacaan kepada buku Syed Ameer Ali, Prof Syalabi, Iqbal, Muhammad Ammar, Syed Hussein Nasr, malah karya-karya Barat termasuklah yang dikarang oleh Henry Ford dan Communist Manifest dan Atheist Manifest. Aku mula masih merangkak-rangkak membaca buku al-Nadawi.

"Ana melihat pandangan Azmi itu ada benarnya, malah tersangat benar. sekarang kita menghadapi fenomena ahli yang tidak terikat dengan dunia keilmuan, tidak minat untuk menunttu ilmu, jarang mendengar sentuhan ilmu malah jarang bergaul dengan lmuan. Bagaimana dengan profesor yang sekian banyak di Uia in, kenapa tidak digunakan? Malah orang-orang yang bersih hati yang mampu menyinari hati kita pun, kita kurang malah tidak bergauk dengan mereka. Ini bag ana merupakan satu kerugian yang besar. Maafkan ana jika ana terkasar bahasa, ikhwah sekalian," susun bicara insyrah sebaiknya.

Aduhai, lain sungguh orang yang rajin bertahajud dengan orang semalas aku. Lain sungguh orang yang lunak hati dan asyik menangis kerana takutkan Allah berbanding aku yang karam dalam lautan maksiat. Insyirah adalah contoh seorang anak muda yang tenggelam dalam sunia zikir. Aminah Ayub memberitahu saya, Hizb Nawawi dan Bahar menjadi basahan lidah Insiyrah dan ia sentiasa beramal tanpa rasa puas dan bosan. Sukar mencari orang yang sebersih dan selembut hatinya dalam masa yang sama sangat bersemangat dalam dunia haraki.

Bakar sahaja silibus usrah. Nuqaba' kalau mahukan ilmu, ambl buku dan bacalah. Lagipun usrah bukanlah medan kelimuan. Usrah adalah ukhuwah dan membina melalui pantauan. Sepanjang silibus ada, selagi itulah nuqaba; akan mewarisi kemalasan dan kebekuan. Pedulikan orang yang menentang. Selagi silibus ada, selag itulah pemikiran dan keilmuan tidak akan berkembang bahkan akan mewarisi kemandulan.

"Ukhti, jadi, ukhti setuju dengan cadangan bakar silibus usrah," Tanya aku kepada Insyirah. Insyirah mengangguk dan tersenyum seraya berkata, "Allah memberikan kita akal untuk berfikir ustaz. Akal tidak akan puas jika hidangannya tidak lazat. Silibus bag saya bukanlah satu hidangan yang lazat. Moga-moga allah menunjukkan kita jalan yang terbaik, ustaz,". Kata Insyirah dan saya sangat mengagumi keberanian muslimat yang berkaca mata itu.




4 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

Kita bakar sahaja Umno BN..oppss...salah tempat ke??hehe...

Tanpa Nama berkata...

Peribadi insyirah perlu dicontohi..ada tak cerita ttg insyirah brhdapn dgn ujian..boleh jgk djadikan panduan..

Tanpa Nama berkata...

Peribadi insyirah perlu dicontohi..ada tak cerita ttg insyirah brhdapn dgn ujian..boleh jgk djadikan panduan..

Tanpa Nama berkata...

Peribadi insyirah perlu dicontohi..ada tak cerita ttg insyirah brhdapn dgn ujian..boleh jgk djadikan panduan..

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE