Ahad, 17 Mei 2009

alangkah ruginya apabila kita tidak bersama


Saya mengendalikan tamrin sebuah kampus baru-baru ini. Lima hari lamanya. Namuan saya banyak mengambil slot pada dua hari terakhir berdasarkan dua sebab.

Pertama, saya ingin memberikan kesempatan kepada sahabat saya yang lain untuk mengendalikan program sebagai proses pengalaman.

Kedua, saya kehilangan suara hampir seminggu lamanya.

Program ini berteraskan brainstorming dalam melahirkan pemikiran kritikal. Saya sudah berfikir, masa sekarang,

“Ahli tidak lagi perlu berfikir sebagaimana pimpinan”

“Sebaliknya paling penting ialah ahli berfikir secara kritikal dan mampu menjadi perancang”



Saya tidak boleh mengemukakan apakah modul yang kami gunakan sepanjang tempoh tamrin tersebut. Namun anda boleh bayangkan tamrin ajuran Gamis adalah seperti ini:

1- Tiada slot disiplin dan tiada sebarang hukuman dikenakan
2- Tiada sebarang penegasan dibuat
3- Tiada paksaan
4- Jika peserta mahu membeli apa-apa, berikan duit dan AJK akan membelikannya
5- Peserta diberikan kebebasan
6- Waktu tidur yang mencukupi termasuklah qailulah
7- Tiada marah-marah

Saya kemukakan di sini beberapa komen peserta terhadap sesi brainstorming sebagai penunjuk kepada keberkesanan program antaranya:

1- Brainstorming yang dilakukan secara berulang kali sedikit sebanyak dapat mengembangkan idea di samping membina pemikiran outbox, kreatif, kritikal dan sebagainya.
2- Mengajar berfikir di luar kotak. Kemahiran yang cekap, satu potensi melahirkan tanzim yang kuat
3- Dapat meningkatkan daya pemikiran yang lebih advance
4- Latihan critikal thinking sangat bagus dalam merancang gerak kerja jamaah dan menghadapi isu-isu tergempar
5- Amat bagus. Melatih tubi minda. Mantop.
6- Input baru yang tidak pernah terfikir dan mudah dicapai.
7- Bentuk satu kaedah baru dalam membuat idea. Kekangan masa menyebabkan tidak boleh berfikir buat sementara waktu.
8- Membantu menjana pemikiran yang kritis dan kreatif dalam setiap perbincangan. Percambahan idea daripada idea yang agak simple. Dapat menjadi guideline untuk kampus/ jamaah di kampus tentang resolusi, cadangan untuk permasalahan yanga da dalam jamaah.

Saya sengaja menjemput beberapa wakil dari kampus lain untuk sama-sama belajar daripada program. Saya nyatakan kepada mereka,

“Ana ada idea dan ana harap idea ana ini akan dapat dikongsi dengan antum. Antum juga ada idea dan style tersendiri yang patut ana belajar”.

Alangkah ruginya apabila kita tidak bersama.






3 Cadangan/Pandangan:

dak IPTS berkata...

Salam

macam mano lah den nak bersamo-samo. Toringin memang toringin,. Tapi nak buek macam mano, tak dapek info pun, Orang pun tak jomput poi tamrin.

So macam manolah kito orang-orang bawah ni nak bersamo-samo. Den memang dah lamo terujo nak tengok kampus2 lain punyo tamrin macam mano. Buleh den amik ideo dorang...pastu buek tamrin mcm tue dokek kampus den. Tapi den nak wat camno kan...

---almaklum, IPTS... huhu---

Abdul Rasyiid Mustafa on 17 Mei 2009 pada 7:40 PTG berkata...

ipts bukan alasan.. bukan kamu seorang sahaja ipts.. hidup ini tersangat indah jika dihias tanpa hiasan.. ttp indah tanpa perasaan

dak IPTS berkata...

yo lah... yo lah... den tak kato lak den sorang yo IPTS...

den tawu la apo yang den koba... hanyo orang yang moraso jo tawu...

apo2 pun... maaf dan timo kasih lah yo oncik Abdullah...

salam dipinto...

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE