Rabu, 20 Mei 2009

import murabbi


Apabila FAM tidak mengizinkan penggunaan pemain import, maka rata-rata pemain dan jurulatih berpendapat ia merugikan.

Sekarang, orang sibuk berbincang supaya pemain hoki ke Eropah untuk mempelajari skill di sana. Tidak boleh hanya di kampung sendiri, kena tengok juga skill kampung orang.

Saya rasa, tarbiah pun mesti begitu. Di Malaysia, di kampus-kampus sebagai contoh, mengapa kita tidak menggunakan orang-orang yang ada di sekeliling kita? Maksud saya, bangsa asing.

Selagi mana kita hanya mendapatkan khidmat dan nasihat tarbiah daripada sesama kita, maka kita tidak akan berganjak jauh. Kita boleh dikatakan hanya berbangga tanpa ada kayu ukur terbaik.

Mendengar pandangan pihak lawan itu semestinya. Mendengar pandangan intelektual, itu semestinya. Sekarang, apa kata kita menggunakan tenaga asing.



Sebagai contoh, ikhwah kita dari Partai Keadilan Sejahtera (PKS) ada ramai yang belajar di Malaysia. Merupakan satu kerugian besar jika kita tidak meminta bantuan mereka.

Sedangkan BAM pula bersungguh-sungguh mendapatkan khidmat daripada Rexy Mainaky dan Hendrawan. Maka mengapa tidak dalam dunia tarbiah?

Di UIA, sahabat kita dari pelbagai bangsa ada di sana. Mungkin di sana lebih banyak lagi, maka mengapa tidak digunakan mereka sebaiknya dalam dunia tarbiah?

“Bahaya ustaz, nanti ahli bercampur aduk fikrah”

“Nanti ada ta’addud jamaah”

Inilah dogma kebanyakan kita. Ketepikan perkara itu. Itu memerlukan kawalan. Lagipun yang penting, kita mesti memahamkan mereka tentang keadaan dan realiti kita dana dakan perbincangan yang kerap.

saya yakin, jika kita berani menongkah arus ini, kita akan dapat melihat dunia yang jauh lebih luas. Kita perlu meninggalkan dunia yang serba ketakutan ini kepada dunia yang lebih bermakna.

Yang penting, kita berani dan bersedia.






3 Cadangan/Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

perkara ini telah di lakukan oleh sahabat saya di um...degan menjadikan kolej 11th sebagai kubu berinteraksi dengan saudara seagama kita yang berlainan kulit n fikrah untuk mmbuka pmikiran n merasai islam yang universal itu sendiri...

bercakap dengan orang bukn bgsa kita mmberikn kita satu nilai yang berbeza... pengalaman itu pnting..

inikn nk bercampur dengan foreigner...dengan sesdama melayu pn dah pilih bulu...ini sikap kebanyakkn orang kat cini...malang lagi bila orang gerakkan sendiri yang pilih bulu...sedihla klu mcm ni....tidak dapt berkompromi dengan perbezaan zahiriah dan batiniahnya orang lain...ingat kita orang islam...islam suruh kita bersatu walau beza kulit...asalkn mengucap syahadah ..mereka adalah saudara kita...

kerana kita tidak bercampur dengan orang lain..kita menjadi beku dengan pelbagai dugaan yang dihadapi...kita nampak masalah tp kita buta selaikannya..sbb kurang interaksi@ maka kaku...sbb duk bergaul yang sebulu n sefikrah sahaja...

budak tu pakai seluar jins..buat ape kawn dengan dia...

baju dia ketat...xsedar diri sungguh...xyah kawan pun xpe..xrugi...

pilih juga kwan...tp sebagai orang gerakkan kita kena byakkan kerja amar ma,ruf...nahi mungkar...tak nk duk dalm zon selesa shj...kata pergi tamrin...

masa tamrin kn macam2 dugaan...tp hakikatnya...dlm realiti kekuatan itu sekadar fizikal sahaja...bila berdpn ngan maduu ...hampeh xleh wat ape pn...

tamrin xpraktikal ker?
xbekesan ker?
bukan pada semua orang...

nAwFaL on 21 Mei 2009 8:59 PG berkata...

huhu...pjg gak ye tanpa bernama..


bersuara biar bergaya,
asal gaya hebat berbicara,
kalau berkata indah khabar dari rupa,
prktikal seiring kena bersama..

andai berkata indah khabar dari rupa,
biarlah benar dari khabarannya,
andai sikit sikit bicaraannya,
biar sikit cakap tapi banyak kerjany..


http://nawfaltimur.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Adinda Dzul n kawan2,

di selangor
KP Us hasbullah, TKP us zaidi bks UM. KP Hulu Langat, KP Pucung,KP Selayang dan xkp Gombak bks UM. NKP Hulu Langat, S/U kaw hulu langat UM. X YDP Subang UM. exco DPP Selangor tk kurang 5 org UM.

di Wilayah.
K.Pnrgn DPP wlyh, exco hafiz habil, fadhil, us dlin, us zainudin,u ramadhan, us khairul anwar mt zuki,us sharuzzaman(d Pej Agung jln raja laut) smua bks UM.6 org bks Um di dppw. YDP Lmbh Pantai, Ket Urusan Ulama,KP,NKp, S/u,Bndhri,K Pen Lmbh pantai Um.s/u mslimat kaw Um.

di DPP Pusat skrg.
exco:Us rmdhan, us nazri chik, us riduan mat nor,

Bks dpp pusat:
sdr zhdi zuki, muhaimin, us misbahul munir masduki,us rahim latif,us mat husin dll.

Gombak semasa diketuai us hasbullah 3 thn brturut2 dpt dpp kaw trbaik malaysia. ini hasil tarbiyah yg mereka perolehi. mereka ramai trlibat dan cemerlang dlm gerak kerja di platform masing2.jd tdk boleh katakn tarbiyah kita gagal. cuma boleh kita tingkatkn spy lbih cmrlg..

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE