Isnin, 7 September 2009

BERUSRAH DENGAN SAHABAT PERMIUM


Saya berusrah dengan dengan sahabat PERMIUM (Persatuan Mahasiswa Istimewa UM) semalam. Saya berasa sangat seronok dapat bersama dengan mereka, sebagaimana dahulunya ketika saya menjadi YDP PMIUM, saya juga kerap bersama mereka.

Kak Siti yang kini berumur 26 tahun, seorang yang cacat penglihatan namun kini sedang memgambil PhD. Aisyah seorang Sarawakian pula berpakaian seperti pelajar Akademi Islam dan mempunyai akhlak yang sangat baik.

Saya membawa usrah dalam bentuk yang sangat santai. Saya menggambarkan kepada mereka betapa menariknya usrah dengan memperbanyakkan cerita. Cerita tentang cemburunya Aisyah kepada madu-madu yang lain, kisah gurauan nabi dengan Saidina Ali dan lain-lain.




“Takkan cerita yang tu je kot Abang Zul?” Saya tersenyum. Budak ni memang nak kena lekuk degan aku ni. Ada lagi cerita lain selain kisah nabi dan sahabat. Saya ada ceritakan tentang kisah orang Kelantan kawen dengan orang Kedah. Cerita ini pun saya ambil daripada orang lain dalam satu kursus.

« Cerita apa tu Abang Zul ? » Bersungguh-sungguh Amin bertanya. Telah lama kami tidak berusrah bersama.

“Ala, satu kali si isteri ni pergi ke dapur. Dia nampak ada ular. Dia pun laungla, Abang, abang, ada ulaq kat dapuq. Si suami cepat-cepat ke dapur dan tengok ada seekor ular. Dia terus menjerit, katakla. Si isteri balas balik, ulaqla. Katakla. Ulaqla…” haha, terburai ketawa kalangan kami.

Dalam kaedah bahasa Kedah, ulaq itu merujuk kepada ular manakala katak menurut bahasa Kelantan adalah pukul. Namun si isteri tersilap faham. Ia menyangka suaminya tidak kenal ular sebaliknya menyangka ular tu sebagai ‘katak’.

“Abang Zul ni memang kelakarla,” kata Aizul. Sebenarnya saya biasa sahaja. Tapi pernah juga kawan saya jemput saya bagi ceramah kepada budak-budak sekolah rendah dengan alasan saya orang yang kelakar. Haha, manala saya pandai.

Saya mencadangkan kepada Naqiuddin beberapa perkara yang boleh digerakkan demi menghidupkan PERMIUM. « Ana rasa nta kena serius buat kelas pengajian agama untuk mereka. Mungkin ada Fiqhul Mar’ah yang khusus untuk muslimat. Untuk muslimin, mungkin boleh belajar Fiqhus Solah,” Naqiu mengangguk-angguk. Entah-entah mengangguk je lebih tapi tindakan hampas. Tapi Naqiu rajin.

Ramai je yang boleh mengajar. Saya sanggup meluangkan masa bersama dengan mereka jika diperlukan. Macam sekarang saya menjadi pengkuliah dwi-bulanan di Institut Bahasa dan saya membawa dua kitab di sana. Riyadhus Solihin dan juga Mausu’ah Masailul Jumhur. Saya hanya membawa yang basis kerana saya tahu masih banyak benda yang saya tidak tahu.

Payah ilmu hadis ni, maka tidak boleh sebarangan. Orang yang bukan bidangnya dinasihatkan tidak bercakap tentang hadis lebih-lebih, takut-takut makin banyak yang tersesat.

“Kak Siti, moga berjaya dalam PhD,” kata saya sambil melangkah keluar. Saya mahu berbuka di Rumah Universiti.




3 Cadangan/Pandangan:

Adibah S on 7 September 2009 8:56 PTG berkata...

alhamdulillah.. ada juga usaha rakan-rakan PERMIUM menjemput ustaz sebagai naqib jemputan...

haifa_aniqah on 9 Oktober 2009 7:50 PTG berkata...

aisyah...sabahan..

mei gui berkata...

;0
wahh! good time with those PERMIUM.alhamdulillah.

Archive

Zaharuddin.Net

Followers

 

AKU HANYA PENULIS (013-2968703). Copyright 2008 All Rights Reserved DZULKHAIRI BIN KAMARIAH by GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA Converted into Blogger Template by ILHAM CENTRE